سازمان بهزیستی کشور

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

سازمان بهزیستی کشور

واژه بهزیستی در لغت به معنای بهتر زیستن است و سازمان بهزیستی، به بهتر زیستن افراد اجتماع کمک می کند. سازمان بهزیستی کشور برنامه ها و فعالیت هایی را با بودجه عمومی، تحت نظارت یا کمک دولت در جهت بهبود شرایط گروه های آسیب پذیر جامعه شامل کودکان، زنان باردار، افراد ناتوان، سالمندان، بیماران روانی، معلولان ذهنی و جسمی، افراد بدون سرپرست و افرادی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی، ارثی متضرر شده اند انجام می دهد.

 در واقع سازمان بهزیستی کشور، مهم ترین رسالت خود را در خدمت رسانی به سه گروه معلول که شامل معلولان جسمانی یعنی در واقع افرادی که دارای نقص عضو هستند، معلولان اجتماعی یعنی افرادی مثل زنان سرپرست خانوار، معتادان و یا اشخاصی که یک نوع مشکل به لحاظ حضور یا فعالیت در عرصه اجتماع دارند و معلولان روانی شامل افرادی که به لحاظ ابعاد روانی دچار مشکل هستند مانند افسردگی، عقب مانندگان ذهنی و روانی و ...، در این مقاله به معرفی، شرح وظایف و لینک سایت سازمان بهزیستی کشور پرداخته شده است.

 

معرفی سازمان بهزیستی کشور

سازمان بهزیستی کشور از مهم ترین نهادهای دولت، در سال ۱۳۵۹، با هدف کمک رسانی به معلولین و محرومین جامعه تاسیس شد. در سال 1390 با تصویب قانون تشکیل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جدا و زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد. 

رفاه اجتماعی حالتی از سلامت، سعادت و شاد بودن از لحاظ جسمانی و روانی، تامین نیازهای اساسی از جمله پول، غذا، سرپناه و دیگر مایحتاج ضروری است. دولت مسئولیت سلامت، آموزش و رفاه جامعه را بر عهده دارد و از طریق بودجه ای که در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار می دهد مجموعه ای از خدمات اجتماعی را ارائه می کند. سازمان بهزیستی کشور وظایف متنوعی در حوزه خدمات اجتماعی به جامعه دارد و فعالیت‌های خود را عمدتا متوجه اقشار آسیب‌پذیری که نیاز به توجه و رسیدگی آنی دارند کرده است.

 

 

 

 

 

وظایف سازمان بهزیستی کشور

از ابتدای تأسیس سازمان بهزیستی 52 وظیفه بر عهده این سازمان قرار داده شد که عمده ترین این وظایف عبارتند از:

ارائه خدمات مختلف به خانواده‌ های آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر

نگهداری و مراقبت از معلولین جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی قابل توانبخشی و غیر قابل توانبخشی

ارایه آموزش های لازم جهت آماده ساختن نیروی انسانی واحدهای تابعه ذیربط برای انجام خدمات بهزیستی 

ارزیابی ادواری از زندگی افرادی که از خدمات حمایتی و توانبخشی بهزیستی بهره مند شده اند و استفاده از اطلاعات بدست آمده در بهبود کیفیت و کمیت خدمات 

تربیت مجدد منحرفان اجتماعی

ارایه خدمات گوناگون به آسیب دیدگان اجتماعی و افرادی که در معرض آسیب قرار دارند

تامین جهیزیه مورد نیاز ایتام، معلولان و آسیب دیدگانی که نیاز دارند

حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر تامین و عرضه خدمات حمایتی و توانبخشی لازم به معلولین انقلاب و جنگ و خانواده آنان

توسعه پژوهش های کاربردی برای پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی، بازپروری، اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب دیدگان اجتماعی

پرداخت های نقدی و غیر نقدی به افراد و گروه های نیازمند و کمک به تامین حداقل هزینه زندگی آنان طبق مقررات یا کمک شهریه به دانشجویان تحت پوشش بهزیستی

ساماندهی، حمایت و نگهداری از سالمندان نیازمند

پیشگیری از معلولیت

پیشگیری از آسیب های اجتماعی مانند طلاق، خودکشی، کودک آزاری

سازمان بهزیستی کشور

آموزش مهارت‌ های زندگی هم مهارت های فردی و هم اجتماعی

 آموزش مهارت‌ های فنی و حرفه‌ای گروه‌ های هدف

پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر

درمان و بازتوانی معتادان

حمایت از معتادان بهبود یافته و توانمند سازی آن ها

تحت پوشش قراردادن گروه‌ های هدف از نظر بیمه خدمات درمانی

تامین موجبات تشویق و جلب مشارکت های مردمی به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی

حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر تامین و عرضه خدمات حمایتی و توانبخشی لازم به معلولین انقلاب و جنگ و خانواده آنان

کمک به تامین مسکن مورد نیاز گروه های هدف سازمان

صدور پروانه فعالیت برای متقاضیان تاسیس انجمن ها و موسسات غیردولتی و خیریه که در راسـتای اهداف بهزیستی فعالیت می کننـد و نظارت بر فعالیت آن ها

صدور پروانه فعالیت برای متقاضیان تاسـیس مهدکودک، شیرخوارگاه، خانه کودکان بی سرپرست، مرکز نگهداری کودکان خیابانی، خانه سـلامت دخـتران و زنان، کلینیک مـددکاری اجتماعی، اورژانـس خدمات اجتماعی، مرکز مشاوره اجتماعی، مرکز مشاوره ژنتیک، مرکز توانبخشی روزانه معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، مراکز توانبخشی و نگـهداری شبانه روزی معلولان و سالمـندان، مرکز توانبخشی و درمانی شبانه روزی بیماران روانی مزمن، مرکز درمانی و بازتوانی معتادان، مرکز حرفه آموزی معلولان و نظارت بر فعالیت آن ها

 

معرفی و لینک سایت سازمان بهزیستی کشور

سایت سازمان بهزیستی کشور، ارائه دهنده اطلاعیه ها، اخبار مختلف، معاونت ها، واحدهای استانی و همینطور سرعت بخشیدن در انجام خدمات الکترونیکی به ارباب رجوع می باشد. سایت بایستی توانایی انجام بسیاری از خدمات سازمان بهزیستی کشور را که به صورت حضوری انجام می شود، به صورت اینترنتی و مجازی هم داشته باشد تا از مراجعه حضوری به سازمان کاسته شده و ارباب رجوع نیز رضایت بیشتری داشته باشند. 

معرفی سازمان بهزیستی کشور

خدماتی که سایت سازمان بهزیستی کشور انجام می دهد مانند سامانه پذیرش و بررسی نظام پیشنهادات، سامانه قوانین و مقررات سازمان بهزیستی، سامانه جامع فعالیت های ارتقایی و خدمات روانشناختی، سامانه فرزندخواندگی، سامانه صدور مجوز مراکز، سامانه تصمیم (نوبت دهی طلاق)، سامانه غربالگری طیف اتیسم، سامانه جلب مشارکت های مردمی، سامانه خود ارزیابی روانشناختی در بحران کرونا و سایر سامانه ها در سایت سازمان بهزیستی به آدرس www.behzisti.ir قرار دارند.

آدرس سازمان بهزیستی کشور: تهران، میدان امام خمینی ( ره )، خیابان شهید فیاض بخش، پلاک 1121، سازمان بهزیستی کشور

تلفن : 9 الی 66702001

ساعت کاری سازمان بهزیستی کشور : 8 الی 16

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ سازمان بهزیستی کشور چه کاری انجام می دهد؟

✔️ سازمان بهزیستی کشور برنامه ها و فعالیت های بسیاری را با بودجه عمومی، تحت نظارت یا کمک دولت در جهت بهبود شرایط گروه های آسیب پذیر جامعه انجام می دهد در متن مقاله به طور کامل ارائه شده است.



2- ✔️ وظایف سازمان بهزیستی چیست؟

✔️ از ابتدای تأسیس سازمان بهزیستی 52 وظیفه بر عهده این سازمان قرار داده شد از عمده ترین این وظایف عبارتند از ارائه خدمات مختلف به خانواده‌ های آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر، نگهداری و مراقبت از معلولین جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی سایر وظایف در متن مقاله به طور کامل ارائه شده است.



3- ✔️ لینک سایت سازمان بهزیستی کشور چیست؟

✔️ سایت سازمان بهزیستی کشور به آدرس www.behzisti.ir است که ارائه دهنده اطلاعیه ها، اخبار مختلف، معاونت ها، واحدهای استانی و همینطور سرعت بخشیدن در انجام خدمات الکترونیکی به ارباب رجوع می باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر از خدمات سایت به متن مقاله مراجعه نمایید.

منبع : سازمان بهزیستی کشور

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.