رنگ ها در نقاشی کودکان چه مفهومی دارند

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

رنگ ها در نقاشی کودکان چه مفهومی دارند

هر چند با بررسی و تفسیر نقاشی کودکان می توان به اطلاعات مهمی دست پیدا کرد اما طبق تحقیقات روانشناسان رنگ های موجود در نقاشی های کودکان دارای مفهوم و معانی مختلفی هستند که نشان دهنده شخصیت کودک می باشد . طبق این تحقیقات می توان گفت رنگ های گرم نشانه برون گرایی و رنگ های سرد نشانه درون گرایی در کودکان است .

با توجه به فرهنگ و سن کودک و همچنین نحوه ترسیم اشکال در نقاشی ، می توان به مفاهیم مختلف رنگ ها در نقاشی کودگان پی برد و هر کدام از رنگ ها را تفسیر کرد .

فراوانی وجود یک رنگ مشخص در نقاشی کودکان نگران کننده نیست اما اگر کودک در تمامی نقاشی هایش از رنگ مورد نظر بیشترین استفاده را می کند ، مشکلی وجود دارد و باید آن را برطرف کرد .

 

تحلیل رنگ ها در نقاشی

به عقیده روانشناسان وجود رنگ های سرد مانند آبی ، سبز ، خاکستری ، سیاه در نقاشی کودکان نشانه گرایش درونگری ، فاصله جوئی یا کمروئی است . در حالی که وجود رنگ های گرم مانند قرمز ، پرتغالی ، صورتی و زرد نشانه گرایش به برونگری ، جستجوی تماس و ارتباط است .
همچنین سطح سفید و سطح رنگ آمیزی شده در نقاشی کودکان نیز مفهمومی دارد که باید به آن توجه کرد .
نبودن رنگ در نقاشی ، نشانه کمبود احساسات یا ناتوانی در ابراز احساسات است البته بخشی از کاغذ که سفید گذاشته می شود به منزله فضایی ناکارآمد ، خالی گذاشته می شود .
فراوانی رنگ سفید در نقاشی نشان دهنده اهمیت زندگی درونی ، مشکلات شخصی و گرایش به رویا پردازی هستند اما در نهایت تفسیر آن باید با دقت انجام شود .

برخی از نقاشی ها سطح خالی ندارند و تمامی سطوح از رنگ پوشیده شده است ؛ در تفسیر این نقاشی می توان فرض کرد نقاش دارای واکنش و احساسات لحظه ای است و همچنین تمامی عوامل محیطی می تواند در او تاثیر بگذارد .
همچنین پر کردن مرتب صفحه کاغذ برای رسم کردن عناصری مانند برف ، باران یا موارد مختلف می تواند نشان دهنده این باشد که کودک سعی می کند با پر کردن تمام صفحه نقاشی فضا را در اختیار بگیرد و همچنین حس کند جهان را به چنگ آورده است .  

زیاده روی در رنگ کردن و پر کردن صفحه خالی نشانه اضطراب یا تنش در کودک است که در صورت تکرار این موضوع باید بررسی بیشتری روی آن انجام شود . همچنین کنار هم قرار گرفتن برخی از رنگ ها در کنار هم معانی جدیدی پیدا می کنند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم .

به طور مثال زمانی که در نقاشی فرزند خود رنگ قرمز ( یا نارنجی ) و سیاه را در کنار هم مشاهده شود به این نشانه است که او دچار خشم و عصبانیت است ؛ همچنین اگر رنگ های زرد و قرمز در کنار هم بودند یعنی فرزند شما به دنبال اجتماعی خواهی است . رنگ قرمز و سبز نیز در کنار یکدیگر مفهوم دو سوگرایی و عصبانیت دارند .

 

تفسیر برخی از رنگ ها در نقاشی کودکان

رنگ ها معانی مختلفی دارند و زمانی که یک کودک به رنگ خاصی علاقه نشان می دهد یا فقط با یک رنگ نقاشی می کشد می تواند اطلاعاتی را به ما بدهد ، هنگامی که به رنگ های یک نقاشی نگاه می کنیم باید از تفسیر رنگ ها و اینکه چه چیزی و چه کسی با آن رنگ نقاشی شده است دقت کنیم .

  • مفهوم رنگ قرمز

اگر کودکان از رنگ قرمز استفاده کنند ، نشانه گرمی ، سرزندگی و اشتیاق است اما همچنان می تواند نشانه خطر ، سرکشی یافریادی برای کمک باشد .

  • تفسیر رنگ آبی

در نقاشی کودکان از رنگ آبی معمولا برای رنگ کردن ابرها استفاده می شود ، یک ابر تیره معمولا یک ابر بارانی است ، آب معمولا آبی روشن است . کودکان کوچک اغلب با آبرنگ نقاشی می کنند ، گویی در احساساتشان هنوز شناور هستند .

  • مفهوم رنگ زرد

کودکی که از رنگ زرد در نقاشی هایش استفاده می کند سرزندگی و گرمی را نشان می دهد . کودکان همیشه خورشید را زرد می کشند . استفاده بیش از حد از رنگ زرد در نقاشی ها ممکن است نشانگر پر انرژی بودن یا بیش فعالی باشد و البته برخی از زردهای روشن نشانگر عصبانیت یا حسادت است .

 

 

  • مفهوم رنگ سیاه

کودک ممکن است افسرده یا ناراحت باشد که احساساتش را در رنگ سیاه پنهان می کند . به هر حال رنگ سیاه اغلب توسط کودکان نووپا و پیش دبستانی که در مرحله طغیان رفتارهای خشن و تلاش برای قدرت هستند استفاده می شود .

  • مفهوم رنگ سفید

اگر کودکی با رنگ سفید نقاشی کند ممکن است در حال ابراز احساس پوچی باشد . یک برگه سفید خالی یا تقریبا خالی نشان دهنده احساس یا جنبه ای است که هنوز ناشناخته ، ناهشیار یا ناپخته است .

  • مفهوم رنگ بنفش

این رنگ ترکیب قرمز و آبی است و گرما و سرما را با خود به همراه دارد که منجر به نوعی تنش می شود . تفسیر رنگ قرمز و آبی به وسیله بنفش سرکوب می شود و اغلب به معنای نوعی سرکوب احساسی است .

عزاداری و غم اغلب با رنگ بنفش نشان داده می شوند و افرادی که احساس تنش یا دوسوگرایی دارند مانند جادوگران ، تردستان اغلب رنگ بنفش می پوشند .

  • مفهوم رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای ترکیب تفسیر قرمز ( خون و خطر ) ، زرد ( نور و گرما ) و آبی ( دوری و سردی ) ، مجموعه ای از احساسات را ارایه می دهد که با یکدیگر در تناقض اند .

کودکانی که از رنگ قهوه ای در نقاشی های خود بسیار استفاده می کنند اغلب دارای احساسات پنهان و متناقض اند .

منبع : رنگ ها در نقاشی کودکان چه مفهومی دارند

۰ ۰

درک معانی نقاشی های کودک

معنای نقاشی کودک می تواند بینشی ارزشمندی در مورد وضعیت روحی فرزندتان به شما بدهد. همچنین می تواند نشاندهنده ی تجربیات جسمی و حتی گاهی عاطفی که او تجربه می کند باشد. قبل از تفسیر نقاشی فرزندتان ابتدا به 4 نکته ی کلی زیر توجه کنید:

1- برداشت اول

با اولین نگاه به نقاشی کودک می توانید به احساسات او پی ببرید. به نقاشی نگاه کنید و ببینید چه احساسی دارید. آیا نقاشی افسرده یا آشفته به نظر می رسد؟ پاسخ به این سوال اولین سرنخ شما برای پی بردن به افکار فرزندتان است.

2- استفاده از رنگ ها

در مرحله ی بعد به رنگ های مورد استفاده در نقاشی کودک توجه کنید. کودکان در حین بزرگ شدن، با تجربیات و احساسات مختلفی روبرو می شوند که همگی آنها هیجان انگیز و جدید هستند! کودکان سالم، این احساسات و تجربیات را با بکار بردن رنگ های مختلف در نقاشی خود به نمایش می گذارند. هر چه کودک از رنگ های متنوع تر و شادتری استفاده کند، شادی و هیجان بیشتری در زندگی دارد! رنگ ها بیشتر از یک مداد ساده به بیان احساسات کمک می کنند.

ادامه این مطلب

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.