انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان

همانطور که می دانید بازی فعالیتی است که کودکان با علاقه به آن در زمان فراغت با هم سالان خود یا تنها انجام می دهند . نیاز ها ، علایق و انتخاب کودکان در هر سنین متفاوت است و متناسب با رشد آن ها تغییر می کند . می توان گفت بازی یکی از فعالیت های بسیار مهم برای رشد کودکان است .

به این دلیل که نیاز ها و علایق کودکان در هر دوره سنی تغییر می کند در نتیجه اسباب بازی هایشان نیز متناسب با رشد آن ها تغییر می کند  ؛ رشد کودکان در دوران کودکی بسیار سریع است و این رشد سریع تغییرات زیادی را در نیازهای کودک به وجود می آورد .

بازی نقش بسیار مهمی در رشد مهارت های کودک دارد ، کودکان در هنگام بازی مهارت برقراری ارتباط و روابط اجتماعی را یاد می گیرند . ویژگی های کودکان در هر دوره سنی تغییر می کند بنابرین نیازهایشان نیز تغییر کرده به همین دلیل نوع بازی و وسایل بازی شان نیز باید تغییر کند  متناسب با سن آن ها انتخاب شود .

اسباب بازی برای کودکان نوعی غذای روانی محسوب می شود که البته از مهم ترین نیازهای کودکان نیز به حساب می آید و جزئی از زندگی آن ها را تشکیل می دهد . اگر اسباب بازی های کودکان با دقت و متناسب با سن آن ها انتخاب شود می تواند تاثیر مثبتی در زندگی اجتماعی ، روانی و فکری افراد بگذارد .

حتما بخوانید: چه عواملی در انتخاب بازی کودکان مهم است

 

وسایل بازی مناسب برای کودکان زیر دو سال

همانطور که گفتیم اسباب بازی های کودکان باید متناسب با رشد و سن آنان انتخاب شوند . در ادامه مقاله در مورد انواع اسباب بازی های متناسب هر سن توضیح خواهیم داد .

 

  • وسایل بازی مناسب کودکان زیر سه ماه

کودکان به این دلیل که تازه به دنیا آمده اند و هنوز هم قدرتی برای نشستن ندارند ، اسباب بازی های آن ها فقط برای پرت کردن حواس آن ها مثلا در زمان هایی که گریه می کنند کاربرد دارد چون کودکان هنوز توانایی گرفتن وسایل را ندارند . زنگوله ، جغجغه ، جعبه آهنگ ، عکس های رنگارنگ ، تزیین ها و آویزهای تخت نوزاد ، جعبه آهنگ ، کاغذ دیواری ها و سایر اسباب بازی های موزیکال .

 

  • وسایل بازی مناسب کودکان از سه تا شش ماهگی

بازی با اشیاء از 5 ماهی شروع می شود زیرا حرکت چشم و دست کودکان هماهنگ می شود ، کودک می تواند به اسباب بازی ها چنگ بندازد ؛ در نتیجه باید اسباب بازی هایی برای چنگ زدن ، احساس کردن ، فشار دادن و در دهان گذاشتن انتخاب کرد .
اسباب بازی هایی مانند قطعه های نرم و پارچه ای خانه سازی ، توپ های پلاستیکی و اسباب بازی های ویژه دندان دراوردن برای نوزاد مناسب می باشند .

 

  • وسایل بازی مناسب کودکان از شش ماهگی تا یک سالگی

کودکان در این سن می توانند بنشینند یا با کمک بایستند به همین دلیل رفتارشان مانند قبل نیست و به ویژگی های وسایل با دقت نگاه می کند ، آن ها به خانه سازی ، تلفن ، موبایل با شماره گیری متحرک ، آینه ، کتاب های رنگارنگ ، اسباب باری های جورچین و اسباب بازی هایی که صحبت می کنند واکنش نشان می دهند .

 

  • اسباب بازی های مناسب کودکان از یک سالگی تا یک و نیم سالگی

در این سن کودکان علاقه دارند با چند اسباب بازی ، بازی کنند و به کاربرد اشیاء پی می برند ؛ به همین دلیل آن ها اسباب بازی های هل دادنی ، توپ ، پازل و جورچین های ساده و آسان ، تخته برای نقاشی کردن و وسایلی که بتوانند سوار آن ها شوند مانند ماشین یا موتور شارجی را انتخاب می کنند .

 

  • وسایل مناسب کودکان از یک و نیم سالگی تا دو سالگی

اسباب بازی های آن ها به دلیل رشد و پیچیدگی مغز آن ها تغییر می کند . آن ها برای بازی کردن وسایل آشپزخانه مانند قاشق و چنگال ، وسایل ساختمانی مانند بیلچه ، اب به همراه ماسه یا شن ، حیوانات پارچه ای یا پلاستیکی ، کتاب های قصه ، عروسک ، قطعه های خانه سازی ، عروسک خیمه شب بازی و ... را انتخاب می کنند .

حتما بخوانید: تاثیر جنسیت در ویژگی های رشدی کودکان در انتخاب اسباب بازی

 

اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

همانطور که گفته شد ویژگی های کودکان در هر دوره سنی تغییر میکند ؛ با افزایش سن سلایق و انتخاب های آن ها به خصوص در انتخاب اسباب بازی نیز تغییر می کند . به همین دلیل اسباب بازی مناسب سن آن ها باید انتخاب شود و در دسترس کودک قرار داده شود .

در سن قبل از مدرسه مهارت های زبانی ، حسی و حرکتی ، اجتماعی و علایق کودکان تغییر می کند همچنین در هنگام تهیه اسباب بازی باید به ویژگی های اسباب بازی ، سن کودکان و مراحل رشدی کودکان دقت کنید .

 

  • وسایل بازی مناسب برای کودکان دو ساله

در این سن اغلب کودکان نیز می توانند صحبت کنند همچنین می توانند اسباب بازی هایشان را نیز خودشان انتخاب کنند ، آن ها قطعات پیچیده تر خانه سازی ، اسباب بازی های حرکتی ( هل دادنی و کشیدنی ) ، وسایلی برای بازی با آب و گل مانند بیلچه و سطل ، مداد رنگی ، عروسک و .. را انتخاب می کنند .

 

  • وسایل بازی سه سالگی

کودکان در این سن بیشتر خیال پردازی می کنند و به این دلیل که سن آن ها بیشتر شده است مفهوم ترس را درک می کنند در نتیجه ترس های خیالی آن ها نیز بیشتر می شود ؛ از جمله وسایل بازی آن ها در این سن وسایل نقاشی مانند ماژیک ، مداد رنگی ، بازی های فکری ساده ، موتور و ماشین اسباب بازی ، پازل و ... است .

 

  • وسایل بازی برای کودکان چهار ساله

کودکان در این سن علاقه دارند دیگران به آن ها توجه کنند ، کارهایی می کنند که توجه دیگران را جلب کنند همچنین آن ها در این سن اعتماد به نفس پیدا می کنند . وسایل طراحی ، نجاری ، داستان و کتاب های تخیلی ، بازی های فکری و ... مناسب بازی آن ها است .

 

  • وسایل بازی برای کودکان پنج ساله

کودکان در این سن کاملا مفهوم کلمات را درک می کنند همچنین قدرت تفکر پیدا می کنند . از جمله وسایل بازی کودکان در این سن می توان به جدول هایی که متناسب با سن آن ها است ، بازی های نمایشی مانند تئاتر ، بازی های فکری ساده تا متوسط که قواعد کمتری دارند و ... اشاره کرد .

در ادامه بخوانید : هر آنچه که باید در مورد ارتباط والدین با فرزندان بدانید




سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا اسباب بازی کودکان در هر سنی متفاوت است ؟

✔️ بی شک بله کودکان از همان ابتدای زندگی نیاز به اسباب بازی داشته ولی اسباب بازی نوزادی با دو سالگی تفاوت دارد که در متن مقاله بیشتر در مورد جزئیات آن توضیح داده شده است .



2- ✔️ اسباب بازی مناسب برای 6 ماهگی کودکان چیست ؟

✔️ در 6 ماهگی کودکان قادر به ایستادن و یا حتی نشستن نیز نیستند ، و اغلب به اسباب بازی های صدا دار یا موبایل ، تلفن ، کتاب و اسباب بازی های سخنگو بیشتر واکنش نشان می دهند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات پرداخته شده است .



3- ✔️ وسایل بازی برای کودکان سه ساله چیست ؟

✔️ از جمله وسایل کودکان در این سن ماژیک ، موتور ، بازی های فکری ، ماشین و غیره می باشد که در متن مقاله دیگر اسباب بازی ها نام برده شده است .

منبع : انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.