بیماری پوستی کودکان

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

بیماری پوستی کودکان

بیماری پوستی کودکان، یکی از بیماری های شایع در بین کودکان است. گاهی اوقات ممکن است این بیماری ها با علائم بسیار خفیفی خودشان را نشان دهند و گاهی ممکن است با علائم وحشتناکی بروز پیدا کنند. در هر صورت شما باید در مورد انواع بیماری های پوستی بچه ها و علائم آن اطلاعات مفیدی کسب کنید تا در صورت بروز این علائم، بتوانید آن را در مراحل اولیه درمان کنید.

در این بخش قصد داریم به طور کامل این موضوع را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید به درستی علائم بیماری های پوستی در کودکان را تشخیص دهید. با ما همراه باشید.

 

انواع بیماری های پوستی کودکان

بیماری پوستی کودکان، انواع مختلفی دارند. البته برای این بیماری ها دلایل مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی می توان آنها را در چند دسته مختلف، تقسیم بندی کرد. یکی از شایع ترین انواع بیماری های پوستی در کودکان، عفونت قارچی است. قارچ های مرده ای که روی پوست، مو یا حتی ناخن وجود دارند، ابتدا در یک ناحیه کوچک بروز پیدا کنند و سپس به سایر قسمت ها منتقل می شوند و آنها را نیز آلوده می کنند. این بیماری از طریق تماس پوستی و استفاده از وسایل مشترک منتقل می شود.

بیماری پنجم، یکی دیگر از بیماری پوستی بچه ها است که علائم آن تقریبا شبیه آنفولانزاست. این بیماری پوستی به صورت بثورات در بدن ظهور پیدا می کند. نوع دیگری از بیماری های پوستی در کودکان که در بزرگسالان هم دیده می شود، آبله مرغان است. قطعا شما با آبله مرغان و علائم و عوارض آن آشنا هستید. ایجاد لکه های قرمز و خارش شدید پوستی از جمله عوارض این بیماری است.  بیماری پوستی بعدی، بیماری زرد زخم یا ایمپتیگو است. این بیماری پوستی در کودکان، جزو بیماری های باکتریایی به حساب می آید. به طور کلی زرد زخم با تاول یا زخم های قرمز شروع می شود و گاهی ممکن است این تاول ها بترکند و از آن آب زرد خارج شود. معمولا زرد زخم در اطراف بینی و دهان دیده می شود اما ممکن است به سراسر بدن نیز سرایت کند.

از دیگر بیماری پوستی کودکان، زگیل است. زگیل نوعی بیماری ویروسی به حساب می آید که به طور کلی ضرر خاصی ندارد. اما زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. زگیل بیشتر در ناحیه انگشتان دست و پا دیده می شود. اگزما نوع دیگری از بیماری های پوستی در بچه ها است که تقریبا باید گفت در بین کودکان بسیار شایع است. این بیماری خودش را با جوش های قرمز کوچک نشان می دهد و روی سر، صورت، گردن، شانه و... دیده می شود. بیماری بعدی، بیماری کوکساکی است. این بیماری که غالبا در دست، پا و دهان به وجود می آید، یکی از شایع ترین انواع بیماری های پوستی در کودکان می باشد. این بیماری زخم های دردناک و بدون خارش را به همراه دارد.

 

 

 

 

 

علت بروز بیماری های پوستی در کودکان

آیا میدانید علت بروز بیماری پوستی کودکان چیست؟ و یا اصلا چرا این بیماری ها در بدن کودکان بروز پیدا می کنند؟ همانطور که متوجه شدید، بیماری های پوستی در کودکان انواع مختلفی دارند. بنابراین باید گفت دلایل بروز آنها نیز متفاوت است. در ادامه این بخش به بررسی علت بیماری پوستی در کودک می پردازیم.

آلرژی

یکی از دلایل بروز انواع بیماری های پوستی در بچه ها ، آلرژی است. گاهی ممکن است آلرژی به بعضی از مواد غذایی و گاهی نیز ممکن است آلرژی به شوینده های پوستی باعث بروز بیماری پوستی در کودکان باشد. در صورتی که بیماری های پوستی در کودکان بروز کرد، باید ابتدا موضوع آلرژی را مورد بررسی قرار داد.

خشکی پوست

یکی دیگر از دلایل بروز بیماری پوستی کودکان، خشکی پوست است. سلامت پوست تا حد بسیار زیادی به رطوبت و آبرسانی نیاز دارد. پوست خشک، ملتهب می شود و به دنبال آن مشکلات پوستی متعددی بروز پیدا می کند.

قارچ و عفونت

از دیگر دلایل بروز بیماری پوستی کودکان، قارچ و عفونت است. به طور کلی قارچ در بیشتر موارد از طریق تماس پوستی با فرد آلوده به وجود می آید. عفونت نیز به دنبال بیماری های عفونی در بدن به وجود می آید. البته قارچ و عفونت به شکل های مختلفی خودشان را نشان می دهند که بروز بیماری پوستی کودکان یکی از شکل های بروز آن است.

مشکلات روانی

یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به بیماری های پوستی در کودکان، مشکلات روانی از جمله استرس و اضطراب در کودک است که خود را به صورت نشانه های پوستی نشان داده و نیاز به پیگیری جدی دارد.

بیماری پوستی در کودکان

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

از جمله مهمترین دلایل بروز بیماری های پوستی در کودکان، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی، عفونی و باکتریایی دارد. در صورتی که سیستم دفاعی بدن کودکان ضعیف شود، احتمال بروز بیماری های پوستی وجود دارد.

تجمع باکتری بر سطح پوست

همانطور که می دانید بسیاری از بیماری پوستی کودکان، منشا باکتریایی دارد. به همین علت باید گفت تجمع باکتری در روزنه های پوستی یکی دیگر از دلایل ابتلا به بیماری های پوست در کودکان می باشد.

 

درمان بیماری های پوستی کودکان

روش های مختلفی برای درمان بیماری پوستی کودکان وجود دارد. گاهی اوقات که بیماری شدت زیادی ندارد، می توان آن را با کمک درمان های خانگی درمان کرد. اما در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد و در مراحل حادتری قرار گرفته باشد، حتما باید از درمان های پزشکی کمک گرفت. زیرا این بیماری های عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان را پایین می آورد. در این جا راه های درمان ذکر شده است.

استفاده از آنتی بیوتیک

بسیاری از بیماری های پوستی مربوط به کودکان که منشا آن عفونت است، با استفاده از انواع آنتی بیوتیک ها برطرف می شود. البته باید در نظر بگیرید که مقدار و نحوه مصرف آنتی بیوتیک را پزشک متخصص تعیین می کند.

استفاده از کرم ها و پمادهای پوستی

یکی دیگر از روش های درمانی برای بیماری های پوستی کودکان، استفاده از کرم ها و پمادهای پوستی است. از آنجایی که خشکی و التهاب پوست یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به بیماری پوستی در بچه ها است، استفاده از این پمادها برای درمان بسیار موثر خواهد بود. کرم ها و پمادهای پوستی خشکی و التهاب پوست را درمان می کنند و رطوبت مورد نیاز پوست را تامین خواهند کرد. به همین علت به درمان این بیماری ها کمک می شود.

روان درمانی کودک

یکی از مهمترین راه های جلوگیری و بهبود بیماری های پوستی در کودکان که روان تنی بوده و ناشی از خلق و احساسات کودک است، مراجعه به مشارو و درمانگر کودک است.

داروهای مسکن

یکی دیگر از روش های درمانی برای بیماری پوستی کودکان، استفاده از داروهای مسکن است. بعضی از این بیماری های پوستی، فقط باید با گذر زمان بهبود پیدا کنند. به همین علت برای سپری شدن دوره نقاهت بیماری از داروهای مسکن استفاده می شود تا کودک احساس درد و ناراحتی کمتری داشته باشد.

صابون و شوینده های مناسب پوست

بعضی از بیماری های پوستی در کودکان با استفاده از صابون یا شوینده های مخصوص درمان می شود. این شوینده ها تاثیر مطلوبی بر سلامت پوست می گذارند و به درمان بیماری پوستی در بچه کمک می کنند.

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ انواع بیماری های پوستی کودکان چیست؟

✔️​ بیماری پوستی کودکان، انواع مختلفی دارند و البته برای این بیماری ها دلایل مختلفی وجود دارد که رد متن قماله شرح داده شده است.



2- ✔️ علت بروز بیماری های پوستی در کودکان چیست؟

✔️ با توجه به هر بیماری علت آن نیز متفاوت است اما گاهی عوامل روانی هم دخیل اند که در متن مقاله توضیح داده شده است.



3- ✔️ درمان بیماری های پوستی کودکان چیست؟

✔️ روش های مختلفی برای درمان بیماری پوستی کودکان وجود دارد که والدین باید پیگیر آن باشند، در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : بیماری پوستی کودکان

۰ ۰

علائم لوپوس پوست چیست؟

  • علائم لوپوس سیستمیک می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد و حتی با گذشت زمان تغییر کند.
  • علائم معمول لوپوس شامل خستگی، درد و تورم در مفاصل، سردرد، ریزش مو، کم خونی و مشکلات لخته شدن خون است.
  • پدیده رینود یک علامت بارز لوپوس است. این حالت هنگامی اتفاق می افتد که انگشتان در مواجهه با سرما سفید و آبی شده و سوزن سوزن می شوند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.