روانشناسی رنگ سفید

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

روانشناسی رنگ سفید

به تصویر این مقاله نگاه کنید، رنگ آن چه احساسی به شما می دهد. آیا احساس الهام بخشی یا شادابی می کنید یا احساس سردی و تنهایی به شما دست می دهد؟ بسیاری از مردم سفید را آرام و خالص می‌دانند، در حالی که برخی دیگر احساس می‌کنند که سفید سرد و یخ است.

سال هاست از روانشناسی رنگ ها در حوزه های مختلف استفاده شده و رنگ ها هر کدام می توانند نماد یک یا چند چیز باشند. روانشناسی رنگ سفید نیز در این دسته قرار داشته و معانی مختلفی دارد و حالت های مختلفی را انتقال می دهد. در این مقاله در مورد روانشناسی رنگ سفید و کاربرد آن صحبت شده است.

 

روانشناسی رنگ سفید چیست

رنگ سفید در کامل ترین و خالص ترین رنگ، رنگ کمال است. معنای روانشناختی رنگ سفید خلوص، معصومیت، تمامیت و تکمیل است. همچنین در فرهنگ های غربی، رنگ سفید اغلب با عروسی ها، بیمارستان ها و فرشتگان مرتبط است و اغلب برای انتقال حس پاکی، پاکیزگی و آرامش استفاده می شود. از دوران قدیم تا به امروز سفید یک رنگ ضروری در روند ازدواج است که برای به تصویر کشیدن پاکی همسر آینده استفاده می شود.

در روانشناسی رنگ ها رنگ سفید نشانگر شروع تازه است، در حالی که این رنگ محرک حواس نیست، راه را برای ایجاد هر چیزی که ذهن می تواند تصور کند باز می کند. با این حال، در بسیاری از فرهنگ های شرقی، رنگ سفید به طور نمادین با مرگ و غم و اندوه مرتبط است. این رنگ اغلب در مراسم تدفین و دیگر مراسم عزاداری در برخی جوامع شرقی استفاده می شود.

بسیاری از مردم از رنگ سفید به عنوان یادآوری جوانی و معصومیت خود استفاده می کنند. آنها را به یاد زمانی می اندازد که زندگی آنها آسان تر و کمتر پیچیده بود. همچنین افراد علاقه مند به رنگ سفید، دارای ذهنیت باز بوده و چیزی را برای پنهان کردن ندارند. همچنین آن ها شخصیت متعادل و پایداری داشته و قادر به کنترل احساسات خود هستند. به نظافت اهمیت داده و در صورتی که دیگران نگران تمیزی نبوده و یا آن را رعایت نکنند، آزرده خاطر می شوند. گاهی هم این افراد کمالگرا بوده و به دنبال بی نقص بودن هستند.

 

 

 

 

 

تاثیر رنگ سفید بر روان افراد

هر رنگی می تواند بر روی روان افراد تاثیر بگذارد، حتی اگر نسبت به آن آگاه نباشیم. در این جا روانشناسی رنگ سفید و تاثیر این رنگ بر روان افراد مطرح شده است.

تمرکز

رنگ سفید روشن کننده بوده به ذهن ما در تمرکز کمک می کند، همچنین در نظم بخشی ذهن نیز تاثیر گذار است.

ناراحت کننده

رنگ سفید مشخصا، شفافیت را به ارمغان می آورد و مرزهای مشخصی را مشخص می کند، اما سفیدی بیش از حد می تواند ناراحت کننده و حتی کور کننده باشد.

احساس تمیزی

سفید یک رنگ تمیز و خالص است که با بهداشت و سلامتی مرتبط بوده و احساس تمیزی به فرد می دهد.

بی طرف بودن

سفید رنگی است که انصاف، برابری و تفکر بدون تعصب را ترویج می کند.

امید

از آنجایی که رنگ سفید به معنای شروع جدید و شروع تازه است، احساس امیدواری را نیز تشویق می کند.

پوچی

در حالی که رنگ سفید نشان دهنده یک لوح تمیز است، همچنین می تواند حس خالی و تنهایی نیز منتقل کند.

 

روانشناسی رنگ سفید در محیط های مختلف

روانشناسی رنگ چیزی است که از رنگ دیوار تا طراحی لباس مورد مطالعه قرار گرفته است و دلیل خوبی هم دارد. رنگ سفید، درست مانند هر رنگ دیگری، به دلیل تأثیرات روانی منحصر به فرد خود در بسیاری از محیط ها انتخاب شده است.

رنگ سفید با احساس پاکی، خلوص و ایمنی همراه است. و می توان از آن برای نشان دادن عدم وجود رنگ یا بی طرفی استفاده کرد. فضای سفید به جرقه خلاقیت کمک می کند. ممکن است سفید بهترین رنگ برای هر شرکتی نباشد. اما استفاده از رنگ سفید در بازاریابی می تواند برای یک رویکرد برندسازی یا مینیمالیستی موثر باشد.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برای مثال در یک محیط پزشکی همه چیز بسیار سفید است؟ آزمایشگاه ها و اتاق های معاینه به طور کامل از مزایای روانشناسی رنگ سفید استفاده می کنند، اما چرا؟ اولین و بزرگترین دلیل این که افراد در جامعه پزشکی سفید تن می کنند، افزایش تمرکز است. دلیل دیگر آن آرامش بخشی به بیماران است. با این حال همچنین می تواند احساس عقیمی و سردی احساسات را ایجاد کند و ممکن است بیماران را به این فکر برساند که پزشک یا دندانپزشک در سطح احساسی و شخصی با آنها ارتباط برقرار نمی کند.

روانشناسی رنگ سفید

وقتی فردی با رنگ های آرام بخش مانند آبی (روانشناسی رنگ آبی) یا سبز احاطه می شود، احساس آرامش می کند. در حالی که اگر فردی با رنگ های پر جنب و جوش مانند قرمز، قهوه ‌ای یا نارنجی احاطه شود، احساس انرژی و اشتیاق بیشتر می‌کند. به طور مشابه، رنگ های خنثی مانند سفید یا خاکستری به آنها احساس آرامش می دهد. بنابراین استفاده از رنگ سفید در محیط آرامش می بخشد. 

رنگ سفید نشانه چیست

همانطور که پیش تر ذکر شد، هر رنگی نماد های مختلفی را نشان داده و در روانشناسی رنگ سفید نیز این مسئله مطرح است، در این جا نماد های رنگ سفید ارائه شده است.

پرچم سفید

نشان دهنده تسلیم مسالمت آمیز است. معمولا هنگام جنگ و دعوا در طول تاریخ زمانی که پرچم سفید را بالا می گرفتند به معنای آشتی و صلح بوده است.

نجات دهندگی

سفید ما را از تاریکی نجات می دهد. این شوالیه با اسب سفید است که دختر را در دردسر و موقعیت های مختلف نجات می دهد.

معصومیت و پاکی

سفید آغاز همه چیز است، قبل از اینکه هر چیزی گل آلود شود یا تفکرات رنگی شود.

پر سفید

نمادی از ترسو بودن در برخی فرهنگ ها می باشد.

پاکیزگی

رنگ سفید به معنای پاکیزگی است که در نهایت خلوص است. به همین دلیل است که به طور سنتی توسط عروس های غربی پوشیده می شود و به همین دلیل است که پزشکان نیز کت سفید می پوشند. مثلا اگر شخصی سفید بپوشد یا ماشین سفید داشته باشد، می تواند نشان دهد که تمیز بودن برای او بسیار مهم است.

دروغ سفید

یک دروغ بی ضرر که معمولاً از روی ادب گفته می شود.

سوگواری

در فرهنگ های دیگر به طور سنتی با مرگ و سوگواری همراه است. در این فرهنگ‌ها، مرگ اغلب به معنای پایان یک زندگی و آغاز زندگی دیگر، گذر به زندگی جدید است، بنابراین می توان به موضوع شروع تازه نیز روانشناسی رنگ سفید در این حوزه را ربط داد.

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- روانشناسی رنگ سفید چیست؟

رنگ سفید در کامل ترین و خالص ترین رنگ، رنگ کمال است که در متن مقاله توضیح روانشناسی رنگ سفید ارائه شده است.



2- تاثیر رنگ سفید بر روان افراد چیست؟

هر رنگی حتی رنگ سفید می تواند بر روی روان افراد تاثیر بگذارد که در متن مقاله تاثیرات رنگ سفید به طور کامل شرح داده شده است.



3- روانشناسی رنگ سفید در محیط های مختلف چگونه است؟

رنگ سفید، درست مانند هر رنگ دیگری، به دلیل تأثیرات روانی منحصر به فرد خود در بسیاری از محیط ها استفاده شده است که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : روانشناسی رنگ سفید

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.