عوارض بی خوابی

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

عوارض بی خوابی

خواب به اندازه یک رژیم غذایی مناسب و یا یک فعالیت بدنی منظم برای سلامتی بدن لازم است . بنابراین ، اگر به هر دلیلی در این رفتار فیزیولوژیک بدن اختلالی ایجاد شود می تواند اثرات مخربی بر سلامت جسم و روان داشته باشد و به طور کلی کیفیت زندگی افراد را به طور قابل توجهی کاهش دهد . 

بعضی از عوارض بی خوابی قابل پیش بینی هستند مانند عدم تمرکز و کاهش حافظه ، اما آیا می دانستید که بیخوابی می تواند منجر به دیابت شیرین شود یا میل جنسی را کاهش دهد ؟ برای آشنایی بیشتر با دیگر عوارض بی خوابی می توانید 10 مورد از اثرات بی خوابی بر بدن را در این مقاله مطالعه کنید .

 

عوارض بی خوابی بر بدن

بی خوابی در شب چه به صورت بی خوابی در ابتدای شب باشد و یا دشواری در تداوم خواب در تمام طول شب می تواند تمام سیستم بدن را تحت تاثیر قرار دهد . ساده ترین اثری که بیخوابی در شب می تواند بر زندگی روزمره تان داشته باشد ، خواب آلودگی و خستگی تان در تمام طول روز است .

خواب آلودگی ها به نوبه خود می توانند فاجعه آفرین باشند به خصوص اگر در شغل های حساسی فعالیت داشته باشید . با این حال در صورتی که به بی خوابی مبتلا شده اید، خطرات بیشتری متوجه شما خواهد بود و انواع خطرات جسمی و روانی تهدیدتان می کند . به این نکته توجه کنید که در صورتی که برای درمان سریعتر این اختلال اقدام نکنید ، اوضاع همچنان بدتر خواهد شد .

بنابر این در این مقاله سعی کرده ایم که عوارض ناگوار بی خوابی را برایتان شرح دهیم تا در صورتی که خودتان یا اطرافیانتان یه این اختلال مبتلا شده اید ، آثار مخرب آن را بشناسید و برای برطرف کردن مشکلتان ، هر چه سریع تر دست به کار شوید . در ادامه 10 اثر بی خوابی بر بدن بیان شده اند ، مطالعه این موارد می تواند برایتان مفید باشد .

 

1. جدی ترین اثر بی خوابی بر بدن ،  بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی

خواب روی عملکرد رگ ها و قلب تأثیر می گذارد و علاوه بر این که در تنظیم فشار خون نقش دارد ، می تواند به بهبود و ترمیم رگ های خونی و قلب کمک کند . افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار دارند . نتایج یک مطالعه نشان داد که بی خوابی می تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد .

حتما بخوانید : علت بی خوابی شبانه

 

2. از دیگر اثرات بی خوابی ، افزایش وزن

احتمالا می دانستید که پرخوری و ورزش نکردن دلایل افزایش وزن و چاقی هستند ، اکنون می توانید بیخوابی را نیز به عنوان عامل خطر سوم برای چاقی به دو مورد قبل اضافه کنید . به این صورت که خواب بر سطح دو هورمون لپتین (Leptin ) و گرلین ( Ghrelin ) تأثیر می گذارد که احساس گرسنگی و سیری را کنترل می کنند .

لپتین مسئول احساس سیری است و به مغز شما می گوید که به اندازه کافی غذا خورده اید اما بی خوابی ، ترشح لپتین را کاهش می دهد و در عوض ترشح گرلین که یک محرک اشتها آور است را افزایش می دهد . زیاد شدن هورمونی که دائما به مغزتان می گوید که گرسنه هستید ، میان وعده هایی که در شب می خورید یا به طور کلی پرخوری هایتان را توجیه می کند . 

علاوه بر این کمبود خواب می تواند باعث شود که در طول روز احساس خستگی زیادی بکنید و برای انجام هر نوع ورزش و فعالیت بدنی بی حوصله باشید . همین موضوع باعث افزایش وزنتان می شود زیرا به اندازه کافی کالری نمی سوزانید و توده عضلانی نمی سازید .

 

3. اثر باور نکردنی اما واقعی بی خوابی ، افزایش احتمال ابتلا به دیابت

 

بیخوابی باعث می شود بدنتان بعد از خوردن غذا انسولین کمتری آزاد کند . انسولین نام هورمونی است که به کاهش سطح قند خون ( گلوکز ) شما کمک می کند . بنابراین در صورتی که انسولین ترشح نشود ، گلوکز در بدنتان انباشته می شود و ممکن است منجر به دیابت شیرین شود . علاوه بر این بالا رفتن قند خون می تواند یکی دیگر از دلایل چاقی باشد .

 

4. از اثرات ناتوان کننده بی خوابی ، کاهش میل جنسی

تولید برخی از هورمون ها توسط غدد درون ریز در حین خواب اتفاق می افتد .یکی از این هورمون ها ، تستوسترون است که هورمون مردانه است و برای تولید آن به حداقل سه ساعت خواب بدون وقفه نیاز است . در صورتی که بی خوابی تان از نوع بیدار شدن های مکرر در طول شب است ، ترشح این هورمون در بدنتان با مشکل مواجه خواهد شد . پس اگر متوجه شدید که میل جنسی تان کاهش یافته است ، علت آن اکنون برایتان مشخص است .

بیشتر بخوانید : عوامل کاهش میل جنسی

 

5. مراقب اثر بی خوابی بر کم شدن سرعت رشد کودک باشید

غده هیپوفیز یکی از غددی است که در بدن مسئولیت ترشح هورمون ها را دارد . هورمون رشد یکی از هورمون هایی است که غده هیپوفیز آن را در طول شب آزاد می کند ، اما خواب و ورزش کافی نیز به ترشح این هورمون کمک می کنند . این هورمون علاوه بر سایر عملکردهای رشد ، در ساختن توده های عضلانی و ترمیم سلول ها و بافت ها به بدن کمک می کند . وقفه هایی که در خواب به وجود می آیند ترشح هورمون رشد را نیز با مشکل رو به رو می کنند .

 

6. مخرب ترین اثر بی خوابی ، تضعیف سیستم ایمنی بدن

هنگام خواب ، سیستم ایمنی بدنتان مواد محافظی که ضد عفونت و ویروس هستند مانند آنتی بادی ها و سیتوکین ها را تولید می کند و از این مواد برای مقابله با مهاجمان خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها استفاده می کند . بنابراین اگر خواب کافی ندارید ، بدن شما قادر به دفاع از مهاجمان نیست و در صورتی که بیمار شوید ، ممکن است روند بهبودیتان طولانی شود . 

 

7. اثر دو سویه بی خوابی و افزایش مشکلات تنفسی

رابطه بین خواب و سیستم تنفسی ، یک رابطه دو سویه است یعنی یک اختلال تنفسی به نام آپنه انسدادی خواب می تواند خواب شما را قطع کرده و کیفیت خوابتان را پایین بیاورد و همین بیدار شدن در طول شب ، سیستم ایمنی بدنتان را ضعیف می کند و شما را در معرض ابتلا به انواع عفونت های تنفسی از سرماخوردگی ساده گرفته تا بیماری های تنفسی مزمن قرار می دهد .

حتما بخوانید : بیخوابی در بارداری

 

8. اثر بی خوابی بر روان ، بالا رفتن احتمال ابتلا به انواع اختلال های خلقی و روانی

ریشه اکثر اختلالات روانی اضطراب و استرس است که با بی خوابی تشدید می شوند . کمبود خواب همچنین بر خلق و عاطفه تان تاثیر منفی می گذارد . همچنین اگر بیخوابی ادامه پیدا کند ، احتمالا دچار توهم خواهید شد یعنی چیزهایی را می بینید یامی شنوید که واقعیت ندارند . سایر مشکلات روانشناختی که با بی خوابی مرتبط هستند عبارتند از:

  • رفتار تکانشی

  • افسردگی

  • پارانویا

  • افکار خودکشی

  • سوء مصرف مواد و الکل

 

9. معمول ترین اثر بی خوابی ، اختلال در تمرکز و حافظه

سیستم عصبی مرکزی شاهراه اصلی اطلاعات بدن شماست و خواب برای داشتن عملکرد مناسب سیستم عصبی ضروری است ، اما بی خوابی مزمن می تواند نحوه ارسال و پردازش اطلاعات بدن را مختل کند . هنگامی که خواب هستید ، مسیرهایی بین سلول های عصبی ( نورون ها ) در مغزتان شکل می گیرد که به شما کمک می کند اطلاعات جدیدی را که یاد گرفته اید به خاطر بسپارید . کم خوابی مغز را خسته می کند ، بنابراین کاملا منطقی است که تمرکز حواس و یادگیری موضوعات جدید هم برایتان دشوار باشد .

 

10. مهم ترین خطر بی خوابی ، افزایش احتمال سوانح و تصادفات

عدم تمرکز به نوبه خود می تواند در مشاغل سنگین و حساس خطرآفرین باشد اما علاوه بر این ، بیخوابی در شب ، باعث حملات مکرر خواب در طول روز می شود . منظور از حمله خواب ، خواب های کوتاه در حد چند ثانیه هستند که به طور ناخودآگاه اتفاق می افتند .

زمانی که این حملات در شرایط بدون خطر مانند کلاس درس ، اتفاق بیفتند ، مشکلی تهدیدتان نمی کند اما ممکن است در حین رانندگی ، این حملات به سراغتان بیاید و دچار سانحه شوید . بی خوابی به دلیل مشکلاتی که در تعادل و هماهنگی حرکتی بدنتان به وجود می آورد نیز ممکن است باعث ایجاد تصادفات و آسیب دیدنتان شود .

در ادامه بخوانید: درمان بی خوابی شبانه

 کلام آخر

بی خوابی ها می توانند سلامت جسمی و روحی فرد را تحت تاثیر قرار دهند . این تاثیرات دامنه وسیعی از کاهش حافظه و تمرکز تا ابتلا به انواع بیماری های قلبی و دیابت را در برمی گیرند . با دانستن عوارض بسیار مخرب بی خوابی ، می توانید برای درمان هر چه سریعتر اقدام کنید .



سوالات متداول

 

1- ✔️ چرا بی خوابی باعث افزایش وزن می شود ؟

✔️ افزایش وزن به دلیل اختلال در تولید دو هورمون لپتین و گرلین ، همچنین عدم فعالیت بدنی ایجاد می شود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند .



2- ✔️ آیا بی خوابی و مشکلات تنفسی با یکدیگر ارتباط دارند ؟

✔️ بله ، ارتباط بین بی خوابی و مشکلات تنفسی یک ارتباط دو طرفه است و توضیحات تکمیلی در این رابطه در مقاله بیان شده است .

3- ✔️ بی خوابی چگونه باعث ایجاد سوانح و تصادفات می شود ؟

✔️ سوانحی که در نتیجه بی خوابی ها اتفاق می افتند به دلایلی مانند حمله خواب ، عدم تعادل و عدم تمرکز حواس اتفاق می افتند و برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله مراجعه کنید .

منبع : عوارض بی خوابی

۰ ۰

خلاقیت مانند یک ماهیچه است. می تواند کشش داشته باشد، به چالش کشیده شود. اکنون زمان آن است که خلاقیت خود را افزایش دهید.در اینجا 9 راه برای افزایش چشمگیر خلاقیت را به نقل از جدیدترین تحقیقات مجله معتبر Greatist به شما یاد می دهیم.

روشهای جالب ولی کاملا موثر (تجربه 12 ساله)

هزاران روش در سرتاسر اینترنت برای افزایش خلاقیت بیان می شود ولی واقعا کدامیک برای افزایش خلاقیت موثر هستند یا از نظر علمی ثابت شده اند؟ نویسنده این مطلب سال ها در این زمینه تحقیق و جستجو کرده است و نتیجه تمام این گشت و گذارها را در قالب 9 نکته زیر پیشنهاد می کند:

  • مسیر پیاده روی خود را (مثلا از منزل تا محل کار) هر روز تغییر دهید و از مسیری متفاوت رفت و آمد کنید
  • گاهی اوقات بجای معمولی راه رفتن بر عکس (به پشت) راه بروید
  • با آدم های خلاق معاشرت کنید
  • روزانه 10 دقیقه با مداد روی کاغذ هر چیزی که دوست دارید را طراحی کنید (بدون استفاده از پاک کن)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.