ازدواج با فرد مبتلا به ام اس

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

ازدواج با فرد مبتلا به ام اس

سرنوشت ساز ترین انتخاب در زندگی ازدواج و انتخاب همسر است که کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، ازدواج با فردی که بیماری ام اس دارد پیامدهای مختلف جسمی، شناختی و روانی دارد. تاثیرگذاری این بیماری در زنان بیشتر از مردان است و پیشرفت بیماری غیر قابل پیش بینی است، برخی از مبتلایان به MS در سراسر زندگی خود تنها دچار گونه ای خفیف از بیماری هستند یا اینکه در بعضی افراد ممکن است به نسبت سایرین ناتوانی های بیشتری را تجربه کنند اما در بیشتر بیماران ام اس افراد تجربه ای میان این دو را دارند.

هیچ کس در مورد دلیل اصلی ابتلا به بیماری MS نمی تواند نظر قطعی دهد، بنابراین در خصوص ازدواج نمی توان تنها براساس وجود بیماری فرد مبتلا را انتخاب مناسبی ندانست و نیاز است، در خصوص معیارهای انتخاب همسر بررسی های لازم و مشاوره قبل از ازدواج توسط متخصص روانشناسی را داشته باشید. در این مقاله به ازدواج با فرد مبتلا به ام اس، مشکلات ازدواج با فرد ام اس، رابطه جنسی با فرد مبتلا به ام اس و مراقبت های لازم در ازدواج با فرد ام اس ارائه شده است.

 

ازدواج با فرد مبتلا به ام اس

بیماری مولتیپل اسکلروزیس با نام اختصاری MS شناخته می شود، یک بیماری که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار داده و باعث از دست دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی حسی) می شود. به ام اس بیماری خود ایمنی نیز گفته می شود، چرا که مغز و نخاع در این بیماری توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می بیند. بیماری های خودایمنی، بیماری هایی هستند که در آن ها سیستم ایمنی که وظیفه حفاظت از بدن و نابود کردن آسیب رسان های خارجی مانند میکروب را به عهده دارد به اشتباه شروع به حمله به بافت های بدن می کند.

در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع دو تا از اجزاء مهم که سیستم مرکزی اعصاب را کنترل می کنند کرده و باعث اختلال در عملکرد آن ها می شود. نشانه ها، علایم، و سیر پیشرونده، مکان اعصاب تحت تاثیر در بین افراد مبتلا بیماری به MS، متفاوت بوده و می توانند تغییر یابند.

هیچ دو نفری که ام اس دارند به هم شبیه نیستند، این امر اهمیت مشاوره پیش از ازدواج با فرد مبتلا به ام اس را نشان می دهد، و لازم است در مورد نوع ام اس، سیر و پیش آگهی بیماری، اقدامات درمانی صورت گرفته اطلاعات لازم با کمک روانشناس کسب گردد. در عین حال این موضوع حائز اهمیت است که فرد مبتلا به ام اس نیاز به حمایت بیشتری از شریک زندگی خود دارد. 

 

 

 

 

 

مشکلات ازدواج با فرد مبتلا به ام اس

در ام اس همه افراد تجربه یکسانی ندارند. انواع مختلفی از بیماری MS وجود دارد و مسیر بیماری غیر قابل پیش بینی است. علائم و مشکلاتی که این بیماری برای فرد ایجاد می‌کند، ممکن است ناتوان‌کننده باشد و تاثیراتی منفی را روی روابط عاطفی و کیفیت زندگی افراد داشته باشد اما با آگاهی از این مشکلات و عبور از آنها، هر چند که تاثیرات این بیماری بر زندگی مشترک‌ زوجین، وجود دارد، با حفظ صمیمیت، همکاری و همراهی بیشتر زوجین با وجود این بیماری نیز می توانند با یکدیگر زندگی خوبی را داشته باشند. از جمله مشکلات پیش رو در زندگی مشترک با فرد مبتلا به ام اس عبارتند از:

ام اس ممکن است در مورد فرزندپروری نیز چالش هایی را رقم بزند.

دوره های عود و بدتر شدن علائم می تواند بر عملکرد روزانه فرد و همینطور برنامه های خانواده تاثیر بگذارد.

مراقبت های پزشکی، داروها و سایر موارد ضروری ممکن است هزینه های اضافی را به خانواده تحمیل کند.

ازدواج با فرد مبتلا به ام اس

به دلیل اینکه این بیماری ممکن است در توانایی و عملکرد فرد در کار اختلال ایجاد کند ممکن است اشتغال به کاری که خواسته های کمتری دارد، داشته باشد روی بیاورد و این امر می تواند درآمد کلی خانواده را کاهش دهد.

برخی مشکلاتی که برای فرد مبتلا به MS رخ می دهد، آشکار هستند مانند تغییرات بینایی و ضعف ماهیچه ها، احساس سنگینی در مثانه، مشکلات روده اما برخی دیگر که اغلب به عنوان نا آشکار و نامرئی هستند، مانند افسردگی و استرس و اضطراب در بیمار ام اس همگی می توانند منجر به تنش و سوء تفاهم در زندگی مشترک گردند. خستگی در افراد مبتلا به ام اس هم از دیگر مشکلاتی است که می تواند منجر به نارضایتی و استرس شود.

 

رابطه جنسی با بیمار ام اس

ام اس می تواند برای مردان و زنان مشکلات جنسی زیادی ایجاد کند و موضوعی حساس و دشوار است. اختلالات جنسی در روابط فرد تاثیر می گذارد، و نادیده گرفتن این اختلالات نه تنها باعث مشکلات عدیده ای در روابط زناشویی بین زوجین بلکه در کیفیت زندگی و رضایت از زندگی در سایر ابعاد زندگی نیز اثر گذار می باشد. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاهش میل جنسی و کمبود انرژی برای رابطه جنسی هم در زنان و هم مردان ممکن اتفاق بیافتد.

بی حسی که در بیماران ام اس اتفاق می افتد ممکن است به طور مستقیم بر اندام تناسلی تاثیر بگذارد. مانند کاهش لغزندگی واژن در زنان، و مشکل در شروع یا حفظ نعوظ، ارگاسم، و انزال در مردان، مشکلاتی هستند که به دلیل اختلالات فیزیولوژیک ایجاد می شوند. مردان بیشتر از زنان، خصوصا در هنگام تشدید بیماری MS، عملکرد جنسی مختل وجود دارد که این عوامل باعث سرخوردگی در فرد می شود.

مشکلات ازدواج با فرد مبتلا به ام اس

عوامل روانشناختی مانند تغییر در نقش های اجتماعی، تغییرات خلقی و افسردگی، اضطراب، مشکلات بین فردی، تضعیف روحیه و کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس در فرد مبتلا به ام اس می‌توانند در عملکرد یا رضایت جنسی اثر گذار باشند.

نکته مهم برای یک زندگی جنسی سالم همانند همه زوجین است و مشکلات جنسی ناشی از بیماری MS قابل مدیریت و درمان است. در جهت آموزش های لازم در خصوص رابطه جنسی رضایت بخش از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید تا صمیمیت جنسی سالم را برای طولانی مدت حفظ کنید.

مراقبت های لازم ازدواج با فرد ام اس

بسیاری از بیماران MS به واسطه درمان های دارویی، حرکتی و ورزشی بیماری خود را می توانند کنترل کرده و در عین حال از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند، یا بیمارانی که بر اثر بیماری ام اس حتی دچار فلج شده‌اند نیز با شیوه‌های فیزیوتراپی و کار درمانی امکان بازگشت به قدرت حرکتی در آن ها وجود دارد. بنابراین بیماران ام اس نیز می‌توانند مانند افراد عادی ازدواج کنند، بچه دار شوند و به فعالیت‌های روزانه از قبیل رانندگی بپردازند. اما لازم است جهت مراقبت های لازم از خود نکات زیر را رعایت کنند.

۱استراحت کافی در فرد مبتلا به MS باعث می شود کمتر احساس ضعف و خستگی کنند.

۲انجام مرتب ورزش، فعالیت بدنی از جمله ورزش هایی مثل پیاده روی، شنا، کاهش وزن و سایر فعالیت های متعادل در تقویت عضلات، مثانه و روده و همچنین حفظ تعادل به فرد مبتلا به ام اس کمک می کند.

رابطه جنسی با بیمار ام اس

۳بعضی اوقات علائم و نشانه های بیماری ام اس با گرم شدن بدن شدت می یابد. حمام کردن و شنا با آب سرد و خوردن نوشیدنی های خنک بدن را خنک نگه می دارد.

۴تغذیه بیمار ام اس، می تواند در حفظ تناسب اندام، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت استخوان ها کمک کند.

۵استرس و تنش عصبی می تواند شدت بیماری را افزایش دهد، بنابراین یاد گرفتن راه های کاهش استرس برای جلوگیری از آسیب استرس به جسم، روان و زندگی روزمره از اهمیت بالایی برخوردار است.

۶با فراگیری روش های درست تعامل با دیگران، و مهارتهای اجتماعی از اجتناب در شرکت در گروه های اجتماعی و خانوادگی که اغلب در بیماران MS اتفاق می افتد جلوگیری می شود.

۷انجام فعالیت های لذت بخش و دنبال کردن اهداف بسیار در بالا رفتن خلق و خو و سلامت روان این بیماران موثر است.

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ بیماری ام اس چیست؟

✔️ بیماری مولتیپل اسکلروزیس با نام اختصاری ام اس شناخته می شود، یک بیماری که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار داده و باعث از دست دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی حسی) می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید



2- ✔️ مشکلات ازدواج با فرد مبتلا به ام اس چیست؟

✔️ در ms همه افراد تجربه یکسانی ندارند. انواع مختلفی از بیماری ام اس وجود دارد و مسیر بیماری غیر قابل پیش بینی است. علائم و مشکلاتی که این بیماری برای فرد ایجاد می کند در متن مقاله به طور کامل ارائه شده است.



3- ✔️ در رابطه جنسی با بیمار ام اس چه مشکلاتی وجود دارد؟

✔️ ام اس می تواند برای مردان و زنان مشکلات جنسی زیادی ایجاد کند و موضوعی حساس و دشوار است. مانند بی حسی که در بیماران ام اس اتفاق می افتد ممکن است به طور مستقیم بر اندام تناسلی تاثیر بگذارد. جهت کسب اطلاع از سایر موارد در مورد رابطه جنسی با فرد مبتلا به ام اس به متن مقاله مراجعه نمایید.

منبع : ازدواج با فرد مبتلا به ام اس

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.