برنامه ریزی چیست

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

برنامه ریزی چیست

آیا تا به حال شده که به فکر کم کردن درگیری های ذهنی و استرس، ورزش یا تغییر رژیم غذایی افتاده باشید؟ و یا خواستار تغییر شغل، موقعیت و یا ورود به رابطه جدید بوده اید؟ بسیاری از مردم چیزهایی داشته که دوست دارند در زمینه های کاهش استرس و تندرستی در زندگی آن ها را تغییر دهند و نمی دانند که چگونه یک برنامه ریزی درست انجام دهند.

خواستار تغییر بودن از انجام دادن آن بسیار راحت تر بوده و با ایجاد یک برنامه ریزی درست به صورت روزانه، ماهانه یا سالانه و پیروی از آن، روند شما به مراتب آسان تر و کمتر استرس زا خواهد بود و شانس موفقیت شما به مراتب بیشتر خواهد شد. در این مقاله در مورد روش برنامه ریزی روزانه و فواید آن مطالبی ارائه شده است.

 

برنامه ریزی چیست

بسیاری افراد برای آینده خود هدف گذاری کرده اما برنامه ریزی زندگی برای آن انجام نمی دهند، لازم است بدانید که داشتن هدف بدون برنامه ریزی در واقع رویا پردازی است و احتمال دستیابی به اهداف پایین است. تحقیقات نشان داده که در واقع برنامه ریزی نقطه خوبی برای شروع است.

برنامه ها می توانند به شما کمک کنند تا در مورد مدت زمان انجام یک کار واقع بینانه تر بوده، انگیزه شما افزایش یافته و کنترل خود را نیز زیاد کنید. وقتی موقع تحویل کاری یا امتحانی نزدیک باشد؛ انجام برنامه ریزی روزانه و هفتگی به وضعیت بهتر در آن کار یا امتحان کمک می کند.

به نظر می رسد برنامه ریزی رزوانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه به افراد در مورد گام های واقعی لازم برای رسیدن به هدف خود شفافیت بیشتری می دهد و همچنین به آنها کمک می کند تا موانع احتمالی در مسیر خود را بهتر ببینند. در نهایت زمانی که برای روز خود برنامه ریزی می کنید، اهدافی را تعیین می کنید و پیشرفت خود را دنبال می کنید، دقیقاً می دانید که در چه جایگاهی قرار دارید و برای رسیدن به اهداف خود تلاش سازنده تری می کنید.

 

 

 

 

 

روش برنامه ریزی روزانه

یادگیری روش برنامه ریزی روزانه به معنای استفاده حداکثر از مهارت ها، انرژی و زمان خود است، شاید در ابتدا سخت بوده اما به مرور برنامه ریزی راحت تر می شود. در این جا راه های برنامه ریزی روزانه ذکر شده است.

1هر روز برنامه خود را بنویسید.

مهمترین بخش برنامه ریزی روزانه، نوشتن برنامه است. نوشتن برنامه روزانه، یک تمرین مدیریت زمان خوب است. نکته کلیدی این است که وقت بگذارید و کاری را که می خواهید امروز انجام دهید به اتمام برسانید. نوشتن این برنامه باید واقع بینانه بوده و  کمالگرایی در آن دخیل نباشد.

مشخص کنید که اولویتتان چیست و چه زمانی باید هر برنامه را به پایان برسانید. ابتدا یک لیست از همه کار هایی که دارید، تهیه کنید. تخلیه افکار روی برگه به ذهن شما کمک کرده تا دچار فراموشی نشوید.

2در یک زمان مشخص برنامه ریزی کنید.

اگر هر روز در یک زمان مشخص برنامه ریزی کنید، یک عادت سالم ایجاد کرده و این امر منجر به پیشرفت شما می شود. می توانید برنامه ریزی روزانه خود را شب قبل و یا صبح همان روز انجام دهید.

3ذهن خود را سریع تخلیه کنید.

همه کار هایی که باید انجام دهید، می توانید انجام دهید، این که چه کسانی را باید ملاقات کنید و یا به چه کسی زنگ بزنید، چه کار هایی از روز های قبل باقی مانده و یا برنامه هفتگی خود را بررسی کنید. سپس آن هایی که توان انجامشان را دارید، در برنامه ریزی خود قرار دهید.

4برنامه ریزی شامل ابعاد مختلف زندگی باشد.

برخی افراد آن قدر درگیر کار شده و برنامه خود را حول همان محور قرار می دهند که کار های مهم دیگر در زندگی را فراموش می کنند و یا برعکس. بنابراین در برنامه ریزی روزانه خود تعادل بین کار و زندگی را حفظ کنید.

5دو الی سه تا از مهم ترین کار های روزانه خود را مشخص کنید.

می توانید یک کار را در حوزه شغل خود و یک کار را در حوزه زندگی انتخاب کرده و این دو را در اولیت بگذارید و حتما به آن بپردازید. دوکار انتخابی نباید لزوما سخت ترین و طولانی ترین آن باشد، در این صورت حتی اگر باقی برنامه نیز انجام نشود، خیالتان راحت بوده که مهم ترین کار انجام شده است.

برنامه ریزی روزانه

6برنامه خود را در دسترس قرار دهید.

یکی از کار هایی که بسیار کمک کننده بوده و در مدیریت زمان کمک می کند، در دسترس و در دید گذاشتن برنامه خود است. مدام به برنامه خود سر زده تا برای انجام آن وقت کافی داشته باشید و یا کاری را فراموش نکنید.

7کار های کوتاه و سریع در برنامه خود قرار دهید.

حتما نباید همه برنامه شما شامل کار های سخت و وقتگیر باشد، بلکه می توانید کار هایی که در حد 10 الی 15 دقیقه وقت نیاز دارد را نیز در برنامه ریزی روزانه خود قرار دهید. در غیر این صورت انجام برنامه مشکل و طاقت فرسا می شود.

 

روش برنامه ریزی هفتگی

یکی نوع دیگر از روش های برنامه ریزی، به صورت هفتگی است. شما میتوانید اول هر هفته کار های لازم را نوشته و در طول هفته نیز برای آن برنامه ریزی روزانه انجام دهید.

اهداف خود را شناخته و مشخص کنید.

در یک دفتر برنامه هفتگی خود را نوشته و زمان انجام هر کدام را مشخص کنید.

در مورد آخر هفته خود نیز برنامه ریزی کنید.

هر کاری را که به پایان رساندید، تیک بزنید تا حس بهتری به شما دست دهد.

برای کار های مهم که توانایی زمان گذاشتن دارند، وقت تعیین کرده تا از آن فراتر نرود.

کار های عادی روزمره مانند حمام رفتن، غذا خوردن و ... را نیز در برنامه خود لحاظ کنید.

اولویت بندی کنید.

فواید برنامه ریزی زندگی چیست

برنامه ریزی زندگی شاید در ابتدا سخت بوده و یا شما مدام این مسئله را بی فایده پنداشته و پشت گوش اندازید. در این جا فواید مهم مدیریت و برنامه ریزی در طول زندگی ارائه شده تا در این امر به شما کمک کند.

بهبود عملکرد

برنامه ریزی از هدر دادن انرژی شما برای کارهای غیر ضروری جلوگیری می کند و همانطور که برایان تریسی، یک نویسنده می گوید، "هر دقیقه ای که در برنامه ریزی صرف می شود، ده دقیقه در اجرا صرفه جویی می کند."

افزایش تمرکز

برنامه‌ ریزی به شما کمک می‌کند تا روی کار در حال انجام تمرکز کنید، می‌دانید امروز چه کاری باید انجام دهید و چرا. این به شما کمک می‌کند تا با نشان دادن آنچه می‌توانید تغییر دهید و آنچه خارج از کنترل شماست، احساس کنترل بیشتری کنید.

افزایش اعتماد به نفس

اگر اهداف شما همیشه فراتر از درک شما بوده است، ممکن است به این دلیل باشد که هرگز برنامه موثری برای رسیدن به آنها ایجاد نکرده اید. به محض اینکه برنامه ای در دست اجرا دارید، از اینکه چقدر قادر به انجام آن هستید اعتماد به نفس پیدا خواهید کرد.

خود آگاهی بیشتر

با شروع مدیریت و برنامه ریزی به شناخت و آگاهی بیشتر از خود کمک کرده و این امر منجر شده تا علایق و اولویت های خود را کشف کرده و اینکه آیا آنها ارزش های واقعی شما را منعکس می کنند یا خیر. شما برنامه ریزی می کنید تا در مورد تمایلات و بیزاری های شخصی خود و چگونگی غلبه بر آنها اطلاعات کسب کنید.

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- برنامه ریزی چیست؟

بسیاری افراد برای آینده خود هدف گذاری کرده اما برنامه ریزی زندگی برای آن انجام نمی دهند که در متن مقاله مطرح شده است.



2- روش برنامه ریزی روزانه چیست؟

یادگیری روش برنامه ریزی روزانه به معنای استفاده حداکثر از مهارت ها، انرژی و زمان خود است که در متن مقاله شرح داده شده است.



3- فواید برنامه ریزی زندگی چیست؟

برنامه ریزی زندگی به صورت روزانه یا هفتگی فواید بسیاری از جمله دستیابی به اهداف بزرگ دارد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : برنامه ریزی چیست

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.