رابطه جنسی تا چه ماهی از بارداری می تواند باشد

برای برخی از زوجینی که تصمیم به فرزند آوری دارند، رابطه جنسی در دوره بارداری مبهم و ترسناک است. آن ها فکر می کنند که ممکن است با این عمل به جنین آسیب بزنند یا مادر در حین رابطه جنسی درد زیادی بکشد. از طرف دیگر زنان نیز تصور می کنند که به دلیل تغییر شکلی که در بدنشان رخ می دهد، ممکن است همسرشان علاقه ای به انجام رابطه جنسی نداشته باشد.

اما اگر چنین تصوراتی صحیح باشد، عدم برقراری رابطه جنسی میان زن و شوهر ها به مدت 9 ماه بسیار آزار دهنده خواهد بود و ممکن است باعث فاصله میان آن ها شود. به همین منظور برای پیشگیری از بروز هر گونه سردی و فاصله ای میان زوجین، ما در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که سکس در بارداری در صورتی که به طور صحیح انجام شود، هیچ گونه ضرری نخواهد داشت و کاملا ایمن است.

 

رابطه جنسی در سرتاسر بارداری

رابطه جنسی در دوره بارداری یکی از موضوعاتی است که ذهن زوجینی که قصد فرزند آوری دارند را به خود مشغول کرده است. معمولا زن و شوهر ها می خواهند بدانند که رابطه جنسی تا چه ماهی از بارداری می تواند باشد؟ آیا رابطه جنسی به خصوص در ماه های آخر بارداری به جنین آسیب وارد می کند و یا ممکن است باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شود؟ و سوالاتی از این قبیل که در این مقاله به آن ها پاسخ داده شده است.

برای این منظور ابتدا به بررسی دوره بارداری به تفکیک سه دوره سه ماهه می پردازیم و میل جنسی زنان و مردان را در این دوره ها بررسی می کنیم و پس از آن درباره این که تا کدام ماه از بارداری رابطه جنسی ایمن و خالی از اشکال خواهد بود توضیح خواهیم داد.

 

 رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری

از آنجایی که رابطه جنسی نیاز به اشتیاق هر دو شریک جنسی دارد، معمولا در حین سه ماهه اول بارداری، میزان سکس میان زن و شوهر ها کاهش 20 درصدی دارد. این امر به این دلیل است که نشانه های بارداری در هفته های اول بسیار دردناک هستند و معمولا تغییرات هورمونی که در بدن زنان باردار اتفاق می افتد، منجر به کاهش میل جنسی شان می شود.

علاوه بر این، عوامل دیگری وجود دارند که صرفا باور های غلطی هستند و باعث می شوند که در دوره بارداری، زوجین کمتر به سکس فکر کنند. این تصورات و ترس های اشتباه عبارتند از:

  • ترس از سقط جنین یا آسیب رساندن به او

  • تغییر شکل بدنی زن

  • ترس از عفونت

  • ترس از پارگی غشا

پزشکان این اطمینان را به شما می دهند که در صورتی که حاملگی تان طبیعی است و هیچ عارضه ای ندارید، رابطه جنسی در سرتاسر بارداری و همین طور در سه ماهه اول، خطر سقط جنین را افزایش نخواهد داد. جنین درون کیسه آمینیوتیک قرار گرفته و کاملا محفوظ است، بنابراین آلت شریک جنسی تان نمی تواند به آن نفوذ کند و آسیبی به جنین وارد نمی شود.

از طرف دیگر در صورتی که رابطه جنسی حفاظت شده داشته باشید و از کاندوم استفاده کنید، احتمال عفونت و بیماری وجود نخواهد داشت. بنابراین خود و همسرتان را از این لذت محروم نکنید و سکس در ماه های اول بارداری را که می تواند تجربه منحصر به فردی باشد، امتحان کنید.

حتما بخوانید: بارداری پس از سقط جنین

 

 رابطه جنسی در سه ماهه دوم بارداری

با شروع هفته 13 بارداری و ورود به سه ماهه دوم، بسیاری از نشانه های دردناک مانند تهوع، سرگیجه، خستگی مفرط و غیره، در زنان باردار شروع به ناپدید شدن می کنند و به جای آن ها میل جنسی روز به روز افزایش می یابد. در سه ماهه دوم بارداری زن انرژی بیشتر و مشکلات حاملگی کمتری خواهد داشت.

به علاوه میزان خونی که در لگن و واژن زن در جریان است بیشتر می شود تا بتواند جنین را با سرعت بیشتری تغذیه کند، اما تاثیرات این افزایش خون در افزایش میل جنسی مادران باردار نیز مشهود است. اگرچه میل جنسی در این مدت زیاد می شود اما با برجسته شدن شکم باید پوزیشن مناسبی برای برقراری رابطه جنسی انتخاب شود که به شکم و کمر زن باردار، فشاری وارد نشود. 

رابطه جنسی در سه ماهه دوم همچنان خالی از اشکال است و به دلیل افزایش میل جنسی زن، نسبت به سه ماهه قبل می تواند لذت بخش تر باشد به شرط این که بتوانید پوزیشن مناسبی برای سکس خود انتخاب کنید. پوزیشن های سکس در بارداری که به شما پیشنهاد می کنیم عبارتند از:

 پوزیشن کنار هم: در صورتی که در کنار شریک جنسی خود بخوابید چه به صورت اسپونینگ و چه رو در رو، شکمتان در وضعیت خوبی قرار می گیرد و از طرف دیگر عمق نفوذ در این پوزیشن کم می شود.

 پوزیشن میسیونری: فقط در حین انجام این پوزیشن، مطمئن شوید که تمام وزن شریک جنسی تان بر روی بازو ها و دستانش است و فشاری به شما و شکمتان وارد نمی شود. البته از آنجایی که از ماه چهارم به بعد نباید روی کمر خود بخوابید، احتمالا نمی توانید بعد از ماه 4 بارداری این پوزیشن را ادامه دهید.

 پوزیشن گاوچران: اگرچه از این پوزیشن نمی توان برای ماه های آخر بارداری استفاده کرد، اما برای سه ماهه اول و دوم حاملگی، بسیار مناسب است. مزیت این مدل سکس این است که زن قدرت کنترل بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: رابطه زناشویی مناسب

 

 رابطه جنسی در سه ماهه سوم بارداری

علاقه جنسی زنان و حتی علاقه مردان در پایان سه ماهه سوم به شدت کاهش می یابد. بنابراین هر چه به تاریخ زایمان نزدیک تر می شوید، سکس کمتری اتفاق خواهد افتاد. احتمالا باز هم نگرانی از آسیب زدن به جفت یا جنین می تواند در این کاهش میزان سکس دخیل باشد.

یک مشکل دیگر در ماه ها و هفته های آخر، برای خانم ها این است که در هنگام ارگاسم دچار انقباضات رحمی شدید می شوند و همین امر باعث نگرانی شان می شود که مبادا دچار زایمان زودرس شوند.

در اواخر بارداری، ارگاسم یا حتی رابطه جنسی می تواند باعث ایجاد انقباضاتی در رحم شود که اگرچه ناراحت کننده هستند اما کاملا طبیعی اند. انقباضات رحمی پس از مقاربت می توانند تا حدود نیم ساعت طول بکشند. اضطراب در چنین مواقعی درد و ناراحتی را تشدید می کند، بنابراین اگر این انقباضات را تجربه کردید، کمی با آرامش دراز بکشید و نفس عمیق بکشید تا درد فروکش کند.

برخی از پزشکان توصیه می کنند که در هفته های آخر بارداری از رابطه جنسی اجتناب کنید زیرا معتقدند که هورمون های پروستاگلاندین (Prostglandin) که در منی مرد وجود دارد توسط واژن زن جذب شده و انقباضات را تشدید می کنند. برخی از افراد باور دارند که این هورمون می تواند باعث زایمان زودرس شود، حتی گاهی زوجین برای جلو انداختن زمان زایمان، سکس می کنند. اما پزشکان دیگر معتقدند که این ارتباط اسپرم و زایمان زودرس فقط یک تئوری است و شواهد علمی مستدلی برای آن هنوز وجود ندارد.

حتما بخوانید: عوارض زایمان سزارین

 

 

موارد منع رابطه جنسی در بارداری

مهم نیست که در کدام سه ماهه بارداری خود قرار دارید، در هر صورت رابطه جنسی هیچ مشکلی برایتان به وجود نمی آورد، مگر این که مشکلاتی در بارداری تان وجود داشته باشد که پزشک یا ماما به شما توصیه کرده باشند که از هر نوع عمل جنسی اجتناب کنید.

در این صورت حتما به این نکته توجه کنید که زمانی که پزشک به شما می گوید : "رابطه جنسی نداشته باشید" ، کلمه رابطه جنسی می تواند شامل هر نوع تحریک جنسی و یا ارگاسم به هر نحوی باشد. در این بخش از مقاله مواردی که ممکن است، پزیشک یا ماما، سکس در بارداری را برایتان ممنوع کنند را بیان کرده ایم.

 اگر در معرض خطر سقط جنین باشید یا تجربه سقط جنین قبلی داشته باشید.

 اگر پزشک تشخیص دهد که در معرض خطر زایمان زودرس هستید (انقباضات بی دلیل قبل از هفته 37 بارداری و خونریزی واژن می تواند از علائم زایمان زودرس باشند).

 اگر دو قلو یا بیشتر باردار باشید.

 اگر در دهانه رحمتان مشکل و نارسایی وجود داشته باشد.

اگر جفتتان در دهانه رحم قرار گرفته باشد که اصطلاحا به آن جفت سر راهی می گویند.

 اگر احتمال انتقال بیماری یا عفونت از شریک جنسی تان وجود داشته باشد.

 اگر نشت مایع آمنیوتیک اتفاق افتاده باشد.

 اگر کیسه آبتان پاره شده باشد.

 اگر خون ریزی، ترشح یا گرفتگی واژن بدون دلیل داشته باشید.

حتما بخوانید: پریود در بارداری

 

نکاتی درباره رابطه جنسی در بارداری

اگرچه سکس در بارداری کاملا بی خطر است اما به دلیل بالا بودن حساسیت این دوره، برای برقراری رابطه جنسی ایمن به نکاتی که در این بخش از مقاله بیان شده است، توجه کنید و آن ها را رعایت کنید.

 رابطه جنسی مقعدی در بارداری

به طور کلی عوارض رابطه مقعدی ثابت شده است اما هنوز هم بعضی از زوجین تمایل به برقراری این نوع رابطه دارند. اگر در دوره بارداری قصد دارید سکس مقعدی داشته باشید، باید خیلی احتیاط کنید زیرا احتمال انتقال عفونت و باکتری به واژن وجود دارد.

نکاتی که باید رعایت کنید این است که هرگز با کاندومی که برای رابطه مقعدی استفاده شده، سکس از راه واژن انجام ندهید، یا بعد از سکس مقعدی، هر دو نفرتان خود را بشویید بعد برای سکس واژینال اقدام کنید.

 رابطه جنسی دهانی در بارداری

رابطه جنسی دهانی معمولا بی خطر است اما نکته ای که مهم است و باید به آن توجه کنید این است که باید اطمینان حاصل کنید که شریک جنسی تان هنگام تحریک دهانی، هوا را وارد واژنتان نمی کند. زیرا در این صورت خطر انسداد رگ ها و آمبولی وجود دارد که این حالت برای مادر و جنین خطر جانی دارد.

 بلعیدن مایع منی در بارداری

از آنجایی که مایع منی از نجاسات است، خوردن آن از نظر شرعی حرام محسوب می شود. از نظر پزشکی نیز به دلیل احتمال انتقال میکروب، توصیه نمی شود. خوردن آب منی مرد در دوره بارداری به خودی خود آسیبی به جنین نمی زند و در بدن مادر جذب می شود ولی اگر مرد مبتلا به بیماری های مقاربتی باشد، آب منی سلامت مادر را به خطر می اندازد و ممکن است باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شود.

 ترشح آغوز از نوک سینه ها هنگام رابطه جنسی در بارداری

آغوز ماده اولیه ای است که در سینه زنان باردار در سه ماهه سوم تولید می شود. تحریک جنسی گاهی اوقات باعث می شود که پستان ها، این ماده را آزاد کنند و متوجه می شوید که قطره قطره از سینه هایتان می چکند. این موضوع کاملا طبیعی است و نباید باعث استرس و نگرانی تان شود.

 خونریزی بعد از رابطه جنسی در بارداری

اگر بعد از برقراری رابطه جنسی تان خون ریزی یا لکه بینی داشتید، وحشت نکنید. زیرا در این دوره، به خصوص در سه ماهه آخر دهانه رحم منقبض و حساس بوده و جریان خون در حوالی واژن و لگن افزایش یافته است. بنابراین دیدن کمی خون نباید باعث نگرانی تان شود اما برای راحتی بیشتر بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید تا او این اطمینان خاطر را به شما بدهد که مشکلی وجود ندارد.

 

 کلام آخر

با وجود این که بارداری یک در تمامی مراحل تقریبا قابل پیش بینی است اما هر زن به شیوه ای منحصر به فرد آن را تجربه می کنند و نمی توان به طور صد در صدی درباره علائم هر هفته یا هر ماه بارداری صحبت کرد. زنان باردار از لحاظ میل جنسی نیز کاملا متفاوت هستند و چنانچه میل جنسی در هر برهه ای از بارداری در وجودشان پدیدار گردد، هیچ مشکلی برای برقراری رابطه جنسی با همسرشان وجود ندارد. فقط کافی است با استفاده از کاندوم، سکس محافظت شده داشته باشند و با انتخاب پوزیشن مناسب سکس، جوانب احتیاط را رعایت کنند.

در ادامه بخوانید: تفاوت پریود و سقط جنین



سوالات متداول

 

1- ✔️ رابطه جنسی تا چه ماهی از بارداری می تواند باشد؟

✔️ انجام رابطه جنسی در سرتاسر بارداری به شرط این که حاملگی طبیعی باشد، کاملا بی ضرر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص به متن مقاله مراجعه کنید.



2- ✔️ در چه شرایطی پزشک زوجین را انجام رابطه جنسی در بارداری منع می کند؟

✔️ در شرایطی که احتمال سقط جنین، پارگی کیسه آب، نارسایی دهانه رحم و دیگر مواردی که در متن مقاله عنوان شده وجود داشته باشد؛ پزشک رابطه جنسی را ممنوع می کند.



3- ✔️ آیا رابطه جنسی دهانی در بارداری مجاز است؟

✔️ بله به شرط این که با احتیاط انجام گیرد زیرا همانطور که در مقاله عنوان شده است در شرایط خاص ممکن است باعث آمبولی شده و ضرر جانی برای مادر و جنین داشته باشد.

منبع : رابطه جنسی تا چه ماهی از بارداری می تواند باشد

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.