حسادت به موفقیت دیگران

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

حسادت به موفقیت دیگران

احتمالا به نظرتان حسادت به موفقیت دیگران رفتار زشتی بوده و کار افراد بدخواه و بد ذات است. اما ما به شما می گوییم که این رفتار اگرچه صحیح نیست اما ممکن است از هر کسی سر بزند. معمولا در مقابل این جمله مقاومت می کنیم و آن را نمی پذیریم، اما حسادت به هر علتی در وجود همه ما نهفته است.

تا به حال برایتان پیش آمده که زمانی که یک دوست یا همکارتان ارتقا می یابد، خانه بزرگتر یا درآمد بیشتری کسب می کند؛ به جای این که احساس خوشحالی کنید؛ افسرده و عصبانی شوید؟ انگار یک بخشی از وجودتان عمیقا میخواهد که شکست او را ببیند. اگر نسبت به پیشرفت دیگران احساس ناراحتی و عصبانیت می کنید، به وضوح حس حسادت نسبت به موفقیت دیگران را نشان می دهید

اما آیا می دانید که اگر احساس حسودی خود را در جهت درست هدایت کنید، می توانید آن را درمان کرده و از آن برای دستیابی به موفقیت خودتان استفاده کنید؟ در این مقاله به شما راهکار هایی را معرفی می کنیم که می توانید به کمک آن ها حسادت به موفقیت دیگران را کنترل کرده و بیشتر بر موفقیت خودتان تمرکز کنید.

 

حسادت به موفقیت دیگران چیست

اگر بخواهیم یک علت کلی برای حسادت به موفقیت دیگران ارائه کنیم باید بگوییم که این حسادت ها ریشه در عقده حقارت ما دارند. به این معنی که علت حسادت ما به موفقیت های دیگران این است که همیشه حسرت و عقده به دست آوردن آن ها را داشته ایم و به هر دلیلی نتوانسته ایم به آن ها دست پیدا کنیم. 

اما نکته قابل توجه در مورد حسادت هایمان این است که معمولا به موفقیت هایی حسادت می کنیم که دستیابی به آن ها برای خودمان خیلی هم دور از ذهن نباشد. به عنوان مثال احتمالا به همکلاسی خود که نمره خوب می گیرد یا همکاری که ارتقا شغلی پیدا می کند، حسودی می کنیم ولی این حس را نسبت به فردی که برنده جایزه نوبل می شود، نداریم زیرا چنین دستاوردی را برای خودمان متصور نیستیم.

بیشتر بخوانید: روانشناسی حسادت

حسادت به موفقیت دیگران با این احساس نشان داده می شود که "من می خواهم آن چه که او دارد را داشته باشم" . این حس به سه صورت بر ما اثر می گذارد:

 افسردگی: گاهی حس حسودی نسبت به موفقیت دیگران منجر به ایجاد افسردگی در ما می شود به این علت که با خود فکر می کنیم که من در مقایسه با او یک بازنده هستم. در این گونه مواقع احساس می کنیم که موفقیت دیگری مهر تاییدی بر شکست ماست.

 شک و بدبینی: ممکن است موفقیت دیگران در ما احساس شک و تردید کند. محکوم کردن افراد موفق، به این که موفقیتشان از راه غیر قانونی و یا خلاف بوده است واکنشی است که ریشه اش در حسادت نهفته است.

به عنوان مثال به محض دیدن دوستی که ثروتمند شده است، بلافاصله با خود می گوییم " احتمالا از راه خلاف این پول را به دست آورده" یا نظرمان درباره همکلاسی ای که در امتحان نمره بالا گرفته، این است که " حتما تقلب کرده است".

 عصبانیت: گاهی احساسمان در قبال موفقیت دیگران، خشم و عصبانیت است. در این صورت از ته دل می خواهیم که فرد موفق، شکست بخورد و از شنیدن این خبر لذت می بریم. به این علت که تصور می کنیم که آن دوست یا همکار لایق این موفقیت و خوشبختی نیست و اگر فرد مقابل شکست بخورد حداقل می دانیم که هر دو شکست خورده و بازنده ایم و احساس خوبی پیدا می کنیم.

حتما بخوانید: چگونه خشم خود را کنترل کنیم

 

چگونه به جای حسادت از موفقیت دیگران خوشحال شویم

امروزه با وجود نرم افزار های مختلف ارتباطی و حضور پر رنگ افراد در فضای مجازی، حسادت روز به روز در میان افراد جامعه بیشتر به چشم میخورد. شو آف ها از زندگی های تجملاتی، ازدواج های موفق، کسب و کار پر رونق و غیره؛ حس حسادت به موفقیت دیگران را در وجود افرادی که تماشاگر این پیشرفت ها هستند زنده نگه می دارد.

واقعیت این است که با بررسی حسادت هایمان می توانیم نقاط ضعف خود را بشناسیم، ریشه آن ها را بیابیم و در جهت بهبود خود و دستیابی به موفقیت در همان زمینه ها تلاش کنیم. بنابراین در این بخش از مقاله راهبرد هایی را به شما معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید حسادت به موفقیت دیگران را مهار و درمان کرده و برای رسیدن به خواسته های واقعی زندگی تان تلاش کنید.

 مقایسه خود را با افراد دیگر متوقف کنید.

اگر همواره به دنبال مقایسه کردن خودتان با دیگران باشید، همواره افرادی وجود دارند که در وضعیت بهتری نسبت شما قرار داشته باشند. در این صورت همیشه احساس کمبود خواهید کرد و به حس حسادتتان دامن می زنید.

اگر به صفحات شخصی دوستانتان در فضای مجازی نگاه می کنید و فکر می کنید که خانواده شما به خوبی و خوشبختی خانواده او نیستند و یا شغل او او را آدم موفقی کرده است، برعکس شما؛ به خودتان یادآوری کنید که مشکلات و نواقص در زندگی هر فردی وجود دارد و شما از مشکلات زندگی آن افراد آگاه نیستید.

حتما بخوانید: عوامل حسادت

مقایسه کردن خودتان با دیگران شبیه مقایسه سیب و پرتقال است که کاملا منحصر به فرد هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما در یک مسابقه نیستید و تنها وظیفه تان این است که زندگی خودتان با همه خوبی ها و بدی هایش را به بهترین نحو اداره کنید.

 نیمه پر لیوان را ببینید.

تمرکز همیشگی بر این که همسایه یا دوستتان از لحاظ ثروت یا موقعیت اجتماعی در وضعیت بهتری نسبت به شما قرار دارد، به منزله دیدن نیمه خالی لیوان است. ما به شما می گوییم که زمان آن است که به نیمه پر لیوان نیز توجه کنید، به این معنی که حتما افراد دیگری در نزدیکی خود می شناسید که از هر نظر در وضعیت بدتری نسبت به شما دارند. خودتان را با آن ها مقایسه کنید و به خاطر داشته هایتان از خداوند سپاسگزار باشید.

 برد دیگران به معنای باخت شما نیست.

این که همسایه یا دوست شما ثروتمند است به معنی این نیست که شانس پولدار شدن را از شما گرفته و شما نمی توانید مانند او ثروتمند شوید. ارتقای یک همکار مانع پیشرفت کاری شما نخواهد بود. بنابراین این موضوع را ملکه ذهنتان کنید که موفقیت دیگران به منزله شکست شما و از دست دادن فرصت هایتان نیست.

به این نکته نیز توجه کنید که زمان با ارزش و محدود است و هر یک دقیقه ای که به کینه توزی نسبت به موفقیت دیگران اختصاص می دهید، در واقع 60 ثانیه از عمر و زندگیتان را هدر داده اید که می توانستید استفاده بهتری از آن بکنید. پس هر چه سریعتر برای درمان حس حسادت خود اقدام کنید.

 احساس حسادتتان را بپذیرید.

با این که قبول این حس برایتان دشوار است، اما تا زمانی که باور نکنید که در حال حسادت به موفقیت دیگران هستید، نمی توانید در آن تغییری ایجاد کنید. پس هر احساسی که دارید را یادداشت کنید و بر روی آن تامل کنید. به عنوان مثال بنویسد " من از این که همکارم مورد تشویق رئیسم قرار گرفته است ناراحت هستم" یا " من به دوستم که در کنکور قبول شده، حسادت می کنم" .

این جملات را بررسی کنید، از این طریق می توانید بفهمید دقیقا دستیابی به چه چیزی شما را خوشحال می کند، پس برای آن تلاش خواهید کرد. اگر این موارد برایتان اهداف باارزشی هستند پس تلاش کنید که مورد تحسین رئیستان قرار بگیرید و یا در کنکور قبول شوید.

بیشتر بخوانید: حسادت زنانه

 در مورد عادلانه بودن موفقیت دیگران قضاوت نکنید.

ممکن است در صورت دیدن موفقیت دیگران با خود فکر کنیم که این عادلانه نیست زیرا به نظرمان "آن فرد لیافت این ترفیع یا پیشرفت را نداشته است" یا " من بیشتر از آن فرد تلاش می کنم پس من سزاوار موفقیت بودم نه او".

واقعیت این است این اصرارتان بر این که شما لیاقت بیشتری دارید یا دیگری سزاوار این همه موفقیت نیست، فقط وقت و انرژیتان را هدر می دهد. مواردی که نمی توانید کنترل کنید را بپذیرید و بیشتر بر این تمرکز کنید که با تلاشتان بهترین نتیجه را به دست بیاورید فارغ از عادلانه بودن یا نبودن دنیا.

 موفقیت را برای خودتان تعریف کنید.

تعریف خود را از موفقیت بنویسید و ارزش هایتان را بدانید. بدانید که دیگران در حال دستیابی به اموری هستند که برایشان با ارزش است. شما نیز اموری که برایتان با ارزش هستند را لیست کنید و برای رسیدن به آن ها تلاش کنید و به یاد داشته باشید که تنها کسی که باید خود را با او مقایسه کرده و با او رقابت کنید، خودتان هستید.

 

 کلام آخر

در نهایت باید باور کنیم که حسادت در وجود همه آدم ها وجود دارد و به اشکال متفاوتی خود را نشان می دهد. اما بهترین واکنش در برابر چنین احساسی، پذیرفتن آن و تلاش برای کنترل کردنش است. می توانیم به جای تمرکز کردن بر موفقیت دیگران و هدر دادن وقت و انرژیمان، برای دستیابی به موفقیت و اهداف خود تلاش کنیم.

در ادامه بخوانید: درمان حسادت



سوالات متداول

 

1- ✔️ حسادت به موفقیت دیگران به چه معناست؟

✔️ حسادت به موفقیت دیگران به معنای داشتن حسرت و عقده برای به دست آوردن چیزی است که دیگری به آن دست یافته است و در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.



2- ✔️ نتیجه حسادت به موفقیت دیگران چیست؟

✔️ حسادت به موفقیت دیگران ممکن است باعث افسردگی، شک و بدبینی و عصبانیت شود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند.



3- ✔️ چگونه می توان حس حسادت را کنترل و مهار کرد؟

✔️ برای کنترل احساس حسادت راهبرد هایی وجود دارد که در مقاله بیان شده اند و عبارتند از عدم مقایسه بین خود و دیگری، پذیرفتن و نوشتن احساس حسادت و اهداف و غیره.

منبع : حسادت به موفقیت دیگران

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.