کاندوم زنانه چیست

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

کاندوم زنانه چیست

اگر مرد و زنی به هر دلیل قصد فرزندآوری نداشته باشند لازم است که از روش های پیشگیری استفاده کنند. این روش ها می توانند شامل مصرف قرص های خاص و همچنین استفاده از کاندوم باشند. احتمالا زمانی که از کاندوم صحبت می کنیم، کاندوم های مردانه را تصور می کنید که به طور معمول برای روابط جنسی حفاظت شده استفاده می شوند.

با وجود این که کاندوم های مردانه شناخته شده تر هستند ولی نوع دیگری از کاندم وجود دارد که می توانید به عنوان ابزاری برای پیشگیری از آن ها استفاده کنید. این نوع کاندوم ها به کاندوم های زنانه معروفند که در این مقاله شما را با آنها و نحوه استفاده از این ابزار و همچنین مزایا و معایب استفاده از آن آشنا خواهیم کرد.

 

کاندوم زنانه چیست

کاندوم های زنانه تقریبا دو دهه است که اختراع شده اند و در داروخانه ها موجودند. اما معمولا زوجین آشنایی چندانی با آنها ندارند بنابراین استفاده از آنها نسبتا محدود است. به این نوع کاندوم به دلیل این که در داخل واژن قرار می گیرند، کاندوم داخلی نیز گفته می شود.

فقط دو نوع کاندوم زنانه (کاندوم زنانه FC1 و جایگزین آن ، FC2) توسط سازمان غذا و دارو تأیید می شوند. کاندوم داخلی FC1 ، ساخته شده از پلاستیک پلی اورتان (polyurethane) ، دیگر تولید نمی شود. کاندوم داخلی FC2 از لاتکس مصنوعی ساخته شده است (این جنس ضد حساسیت است) و از قبل با یک روان کننده روغن کاری شده است.

اما سوال اینجاست که کاندوم های زنانه برای چه کاری استفاده می شوند؟ در واقع کاندوم های زنانه مانند نوع مردانه آن، وسیله ای برای پیشگیری از بارداری هستند و در واقع به عنوان سدی عمل می کنند که از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می کند. همچنین از آن ها به عنوان یک ابزار حفاظتی در مقابل بیماری های مقاربتی استفاده می شود. 

ظاهر کاندوم های زنانه به صورت کیسه ای نرم و گشاد است که در هر دو انتهای آن ها یک حلقه قرار دارد. یکی از حلقه ها که سر بسته است به داخل واژن وارد می شود تا کاندوم را سر جای خود نگه دارد. سر دیگر کاندوم که یک حلقه باز است، خارج واژن قرار می گیرد.

حتما بخوانید: انواع کاندوم

 

نحوه استفاده از کاندوم زنانه

از آنجایی که کاندم های زنانه کمتر شناخته شده اند، لازم است در رابطه با نحوه استفاده آن ها بدانید تا بتوانید به راحتی در روابط جنسی خود از آن ها استفاده کنید و سکس ایمن را تجربه کنید.

  • حلقه ای که در سر بسته کاندوم قرار دارد و قرار است که داخل رحم قرار بگیرد را پیدا کرده و آن را بین انگشت شست و میانی نگه دارید.

  • حلقه را به هم فشار دهید و تا آنجا که ممکن است آن را داخل واژن قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که حلقه داخلی از استخوان شرمگاهی گذشته است.

  • حلقه خارجی را حدود 2.5 سانتی متر در خارج واژن قرار دهید.

  • اطمینان حاصل کنید که کاندوم پیچ خورده نیست.

  • پس از مقاربت و قبل از ایستادن ، حلقه بیرونی را فشار دهید و بچرخانید تا مطمئن شوید که مایع منی داخل آن باقی می ماند.

  • با کشیدن آرام کاندوم را بردارید و به یاد داشته باشید که کاندوم یک بار مصرف است پس فقط یک بار از آن استفاده کنید. در زیر نمونه ای از عکس کاندوم زنانه ارائه شده است تا با ظاهر آن آشنا شوید.

 

حتما بخوانید: راه های پیشگیری از بارداری

 

مزایا و معایب کاندوم زنانه

کاندوم های زنانه مانند انواع قرص های ضد بارداری مانند قرص مپرات و یا کاندوم های مردانه می توانند ابزار مناسبی برای پیشگیری از بارداری باشند، اما معایبی نیز دارند که در این بخش از مقاله مزایا و معایب استفاده از این نوع کاندوم ها بیان شده اند.

 مزایای استفاده از کاندوم های زنانه

کاندم های زنانه علاوه بر این که می توانند برای پیشگیری از بارداری و جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی مفید باشند، مزایای دیگری دارند که عبارتند از:

 به یک زن اجازه می دهد بدون اعتبار به کاندوم مردانه، خود را در برابر بارداری و بیماری های مقاربتی محافظت کند.

 کاندوم بدون نسخه پزشک در دسترس است.

 استفاده از کاندوم های مردانه باید دقیقا در زمان رابطه جنسی اتفاق بیفتد اما کاندوم های زنانه را می توانید 8 ساعت قبل از رابطه جنسی داخل واژن خود قرار دهید.

 حساسیت های آلرژیک ایجاد نمی کند و کمترین عوارض جانبی را دارد.

 در کاندوم های مردانه، ابتدا باید نعوظ اتفاق بیفتد اما در استفاده از کاندوم های زنانه شرط اولیه ای نیاز ندارد.

 می توانید از کاندوم های زنانه در دوران قاعدگی یا بارداری یا بعد از زایمانی که به تازگی اتفاق افتاده است، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی در بارداری

 

 معایب استفاده از کاندوم های زنانه

اگر قصد استفاده از کاندوم های زنانه را دارید، لازم است که علاوه بر مزایایی که با آن آشنا شدید معایب این گونه کاندوم ها را نیز بشناسید. این معایب عبارتند از:

 وجود کاندوم ممکن است تحریک کلیتور را کاهش دهد و حتی در مواقعی تولید ناراحتی و درد کند. اما برای افزایش لذت جنسی و کاهش مشکلات اصطکاکی می توانید از روان کننده ها استفاده کنید.

 کاندوم ممکن است سر و صدا ایجاد کند، که در این صورت باز هم استفاده از روان کننده ها می تواند کمک کننده باشد.

 هیچ ارتباط مستقیمی بین آلت تناسلی مرد و واژن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: قرص قوی برای پریود شدن

شرایط ممنوعیت استفاده از کاندوم زنانه

اگرچه استفاده از کاندوم های زنانه می تواند بسیار مفید باشد اما در مواقعی بهتر است که از استفاده از آن ها پرهیز کنید و ابزار پیشگیری دیگری را جایگزین کنید. در این بخش از مقاله شرایط خاصی که باعث ممنوعیت استفاده از کاندوم زنانه می شوند توضیح داده ایم.

 اگر به پلی اورتان یا لاتکس مصنوعی حساسیت دارید.

 اگر خطر بارداری زیادی دارید. عواملی که خطر بارداری را بالا می برند عبارتند از: سن زیر 30 سال و برقراری رابطه جنسی سه بار یا بیشتر در طول هفته.

 اگر روش استفاده از کاندوم های زنانه برایتان آزار دهنده است و از وجود آن در داخل واژنتان احساس راحتی نمی کنید.

 اگر ناهنجاری های واژن دارید که در تنظیم ، قرارگیری یا نگهداری کاندوم های زنانه اختلال ایجاد می کند.

 

 کلام آخر

روش های پیشگیری از بارداری متفاوت هستند، مانند قرص های ضد بارداری و کاندوم می توان استفاده کرد. این بستگی به خودتان دارد که با کدام نوع از ابزار راحتتر هستید اما توصیه می کنیم که از کاندوم به جای قرص استفاده کنید زیرا عوارض کمتری دارند.

کاندوم ها که به دو صورت زنانه و مردانه در بازار عرضه می شوند هر کدام مزایا و معایبی دارند که می توانید بنا بر ترجیحات خود یکی از آن ها را برای استفاده انتخاب کنید و یا برای اطمینان بیشتر از هر دو نوع آن ها به طور همزمان استفاده کنید.

در ادامه بخوانید: چگونگی مصرف قرص های ضد بارداری



سوالات متداول

 

1- ✔️ کاندوم زنانه چیست؟

✔️ نوع زنانه کاندوم که به منظور پیشگیری از بارداری و انواع بیماری های مقاربتی استفاده می گردد، کاندوم زنانه نامیده می شود که برای آشنایی کامل با این نوع از کاندوم می توانید به متن مقاله مراجعه کنید.



2- ✔️ نحوه استفاده از کاندوم زنانه به چه صورت است؟

✔️ برای استفاده از این نوع از کاندوم باید حلقه سر بسته آن را داخل واژن و حلقه سر باز آن را بیرون واژن خود قرار دهید. دستورالعمل کامل انجام این فرایند در مقاله بیان شده است.



3- ✔️ مزایای کاندوم زنانه چیست؟

✔️ از مزایای آن می توان به پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی و غیره اشاره کرد که به طور کامل در مقاله توضیح داده شده اند.

منبع : کاندوم زنانه چیست

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.