علت پریود نامنظم

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

علت پریود نامنظم

زنان از زمان بلوغ تا دوران یائسگی خود چرخه قاعدگی را تجربه می کنند، این چرخه شامل پریود زنان نیز هست که در آن رحم پوشش خود را تخریب کرده و به صورت خون از واژن زن خارج می شود، این چرخه معمولا 28 روز بوده اما از 25 تا 35 روز هم در زنان هست.
گاهی این چرخه طبیعی نامنظم شده و دختران در ماه دو بار یا یک هفته در میان پریود را تجربه می کنند و برخی اوقات این چرخه بیش از 35 روز زمان می برد و یا دوره پریود آن ها نسبت به حالت معمول که بین 2 تا 7 روز است کمتر یا بیشتر می باشد که در صورت وقوع هر یک از این عوامل باید به پزشک مراجعه کرد، در این مقاله به توضیح پریود نامنظم ، علت آن و راه های درمان پرداخته شده است .

 

 

نامنظم بودن پریود در زنان

زنان به طور منظم عادت ماهانه را برای باروری سالم در طول زندگی تجربه می کنند، پریود زنان حدود 2 تا 7 روز طول می کشد و چرخه آن از 25 تا 35 روز می تواند باشد، این چرخه و مدت زمان عادت ماهانه در زنان مختلف متفاوت است اما در هر یک از آن ها باید ثابت باشد که با استفاده از ماشین حساب تخمک گذاری می توانند زمان دقیق پریود خود و تخمک گذاری را محاسبه کنند تا در صورت بی نظمی پریود متوجه آن شوند.
در برخی موارد زنان پریود نامنظم را تجربه می کنند، یعنی یک هفته در میان پریود شده و یا فواصل بین دوره ها زیاد می شود و حتی گاهی تعداد روز های عادت ماهانه نسبت به نظم همیشگی خود تغییر می کند.
در دخترانی که سال های اول پریود خود را می گذرانند پریود نامنظم و یا دوبار در ماه معمولا طبیعی است، اما در زنان بزرگسال نامنظم بودن چرخه قاعدگی طبیعی نبوده و نیاز به مراجعه پزشک هست، در صورتی که خونریزی خارج از قاعدگی را تجربه می کنید باید ابتدا تشخیص دهید که به صورت لکه بینی بوده یا خونریزی عادت ماهانه است.

 

حتما بخوانید: علت دیر شدن پریود

 

علت پریود نامنظم چیست

دلایل مختلفی منجر به نامنظم بودن پریود به صورت دو بار در ماه و یا طولانی شدن دوره ها وجود دارد که در صورت مشاهده این موضوع باید با پزشک خود مشورت کنید، در این جا برخی از علت های اصلی پریود نامنظم ارائه شده است.
 تاثیر بلوغ و یائسگی بر نظم پریود
دختران در سنین اولیه بلوغ خود پریود های نامنظم را تجربه می کنند که این امر طبیعی است، همچنین زنانی که نزدیک به یائسگی خود هستند نیز گاهی پریود نامنظم داشته که نیاز به نگرانی نیست.


 عدم تخمک گذاری در پریود نامنظم
در هر چرخه قاعدگی تخمدان زنان در دوره تخمک گذاری، تخمک تولید کرده و به سمت لوله رحم برای بارور شدن می فرستد، در صورت عدم باروری پوشش دیواره رحم که برای لقاح شکل گرفته ریزش کرده و به صورت خون از واژن خارج می شود، بنابراین در صورت عدم تخمک گذاری این خونریزی شکل نمی گیرد و پریود فرد نامنظم می شود.


 پرکاری یا کم کاری تیروئید در قاعدگی نامنظم
گاهی به دلیل پرکاری یا کم کاری تیروئید زنان چرخه قاعدگی نامنظم و یک هفته در میان را تجربه می کنند.


 فیبروئید رحم در چرخه نامنظم
فیبروئید توده های غیرسرطانی هستند که در رحم به وجود آمده و منجر به درد، لکه بینی قبل و بعد عادت ماهانه و یا نامنظم شدن پریود می شود.


 استرس در قاعدگی نامنظم
برخی زنان به دلیل استرس ناشی از برخی مسائل در زندگی و عدم کنترل آن درگیر پریود های یک هفته در میان و یا با فاصله زیاد می شوند.


 تاثیر کاهش و افزایش وزن در پریود
از دست دادن یا اضافه وزن در زنان در برخی مواقع منجر به چرخه پریود نامنظم می شود، گاهی این افزایش و کاهش وزن منجر به استرس فرد شده که خود عامل قاعدگی نامنظم است .


 قرص ضد بارداری
برخی زنان برای جلوگیری از بارداری، قرص های ضد حاملگی مصرف کرده و این قرص های پیشگیری از بارداری دلیل تاثیر بر روند تخمک گذاری چرخه قاعدگی را نامنظم می کنند.


 شیردهی و بارداری
پریود در دوران بارداری رخ نمی هد و زنان در دوره شیردهی به نوزاد نیز عادت ماهانه های نامنظم را تجربه می کنند که جای نگرانی وجود ندارد.

 

حتما بخوانید: راه های تاخیر در پریود

 

راهکار های لازم برای پریود نامنظم

در صورتی که شما پریود های نامنظم را تجربه می کنید در وهله اول به پزشک خود مراجعه کرده تا علت آن را بیابید، برای درمان پریود های یک هفته در میان و نامنظم ابتدا علت رخداد آن را باید شناخت و سپس راه درمان درست را به کار گرفت که در اینجا برخی راه های درمان قاعدگی نامنظم ارائه شده است .
 رژیم غذایی مناسب برای پریود نامنظم
در صورتی که علت نامنظم بودن پریود شما کاهش یا افزایش وزن است، می توانید با استفاده از رژیم غذایی مناسب برای داشتن وزن ایده آل خود برنامه ریزی کنید.
 ورزش برای نظم در قاعدگی
ورزش مزایای بسیاری به همراه دارد که منجر به کاهش وزن و کنترل استرس که در پریود نامنظم دخیل هستند می شود، بنابراین در برنامه هفتگی خود برای سلامتی و چرخه منظم قاعدگی ورزش را اضافه کنید.

 کنترل استرس برای پریود نامنظم
برای استرس ناشی از عوامل مختلف و درمان پریود نامنظم می توان از راه های کنترل استرس مثل یوگا، صحبت با یک دوست و یا پیشبینی وقایع در کاهش آن دخیل هستند.
 درمان تیروئید
در صورتی که شما با کم کاری یا پرکاری تیروئید مواجعه هستید نیاز به درمان جدی و مراجعه به پزشک برای رفع آن و نظم قاعدگی دارید.
 استفاده از ویتامین برای چرخه قاعدگی منظم
مصرف ویتامین D و انواع ویتامین B برای تنظیم چرخه قاعدگی با دوز مناسب پیشنهاد می شوند، هم چنین مصرف ویتامین C برای جلو انداختن پریودی که عقب افتاده است مناسب می باشد.

 استفاده از زنجبیل برای پریود منظم
برای جلو انداختن و نظم چرخه قاعدگی استفاده از زنجبیل به طرق مختلف می تواند تاثیر گذار باشد زیرا زنجبیل منجر به انقباضات رحمی شده و پریود را در صورت عقب افتادن جلو می اندازد.

 

در ادامه بخوانید: چیکار کنم پریود بشم

 کلام آخر

موارد بسیاری منجر به چرخه قاعدگی نامنظم به صورت یک هفته در میان یا بیش از 35 روز می شوند و شما باید در صورت دوبار پریود شدن در ماه، به هم ریختگی زمان پریود، عدم پریود در سه ماه اخیر، پریود های بسیار دردناک با خونریزی بسیار زیاد و طولانی شدن پریود به پزشک مراجعه کرده تا علت احتمالی آن را بیابید و بهترین درمان را برای آن پیش بگیرید.



سوالات متداول

 

1- ✔️ پریود نامنظم در زنان چیست ؟

✔️ در برخی موارد زنان پریود نامنظم را تجربه می کنند، یعنی یک هفته در میان پریود شده و یا فواصل بین دوره ها زیاد می شود که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .



2- ✔️ علت پریود نامنظم چیست ؟

✔️ دلایل مختلفی منجر به نامنظم بودن پریود به صورت دو بار در ماه و یا طولانی شدن دوره ها وجود دارد که در صورت مشاهده این موضوع باید با پزشک خود مشورت کنید،در متن مقاله علت آن ارائه شده است.



3- ✔️ راهکار های لازم برای پریود نامنظم چیست ؟

✔️ در صورتی که شما پریود های نامنظم را تجربه می کنید در وهله اول به پزشک خود مراجعه کرده تا علت آن را بیابید در متن مقاله برخی راهکار ها ارائه شده است .

منبع : علت پریود نامنظم

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.