اختلال پی ام دی دی PMDD چیست

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

اختلال پی ام دی دی PMDD چیست

بسیاری از زنان در چرخه قاعدگی خود از بعد تخمک گذاری تا قبل پریود سندرومی به نام پی ام اس یا پیش از قاعدگی را تجربه می کنند که همراه با علائم جسمی و روحی مانند درد در نواحی خاصی از بدن، خشم، افسردگی یا اضطراب است. 

سندرم پی ام اس در برخی زنان تبدیل به اختلال ملال پیش از قاعدگی PMDD یا (Premental dysphoric disorder) شده و نظم زندگی، عملکرد روزانه و ارتباط با دیگران را مختل می کند، اکثر زنان از این اختلال آگاهی نداشته در حالی که برخی درگیر آن هستند و علت را نمی دانند، در این مقاله به بررسی اختلال پی ام دی دی و علائم آن, ملاک های dsm برای این اختلال و راهکارهای درمان آن پرداخته شده است .

 

اختلال پی ام دی دی چیست

اختلال پی ام دی دی در سال 2013 به اختلالات روانی اضافه شده و دارای علائم و ملاک های تشخیصی است، این اختلال شبیه سندرم پی ام اس PMS بوده با این اختلاف که علائم در اختلال پیش از قاعدگی شدیدتر بوده و گاهی نیاز به مراجعه روانشناس و حتی مصرف دارو دارد.

این اختلال معمولا از بعد تخمک گذاری شروع شده و تا دو سه روز اول پریود ادامه دارد، علت وجود اختلال PMDD کاهش سطح هورمون ها پس از تخمک گذاری است که در زمان قاعدگی این هورمون ها افزایش یافته و این علائم از بین می روند.

زنانی که معمولا اختلال اضطراب و یا افسردگی دارند بیشتر درگیر پی ام دی دی می شوند، هم چنین در زنانی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند و یا خاطرات ناخوشایند و زمینه ساز افسردگی دارند نیز این اختلال گزارش شده است .

 

حتما بخوانید: افسردگی پس از زایمان

 

علائم اختلال پی ام دی دی

اختلال پی ام دی دی علائمی به همراه دارد که همانند علائم پی ام اس بوده اما شدید تر از آن است و گاهی عملکرد، روابط و زندگی فرد را مختل می کند، در این جا علائم شایع و نادر اختلال ملال پیش از قاعدگی را مشاهده می کنید.

 تغییرات خلقی مداوم

 تحریک پذیری و خشم زیاد

 استرس و اضطراب

 افسردگی

 حساسیت عاطفی و گریه

 مشکل تمرکز

 تپش قلب

 پارانویا و شکاک بودن به دیگران

 فراموشی

 نفخ شکم، افزایش اشتها و ناراحتی دستگاه گوارش

 سر درد و سر گیجه

 گر گرفتگی و گرمای زیاد بدن

 کمر درد و گرفتگی عضلات یا گز گز کردن آن ها

 خستگی و انرژی کم 

 تغییرات بینایی

 شکایت تنفسی مانند آلرژی

 کاهش میل جنسی

 بی خوابی های شبانه

 

حتما بخوانید: علائم بی خوابی شبانه

 

ملاک های DSM برای اختلال پیش از قاعدگی

DSM یا راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی که برای تشخیص اختلالات روانی به روانشناسان کمک می کند در سال 2013 اختلال پی ام دی دی را به اختلالات دسته افسردگی اضافه کرد، برای اختلال پیش از قاعدگی یا PMDD فرد باید حداقل 5 نشانه از نشانه های زیر را داشته باشد تا این تشخیص روی او گذاشته شود.

یکی از نشانه های زیر حتما باید وجود داشته باشد:

  • خلق افسرده و احساس نا امیدی

  • احساس اضطراب و تنش

  • تحریک پذیری و احساس خشم یا تعارض درونی

  • ناپایداری عاطفی ( مثل گریه ناگهانی، خشم ناگهانی )

یکی یا بیشتر از نشانه های زیر وجود داشته باشد و با ملاک های قبلی ترکیب شود :

  • بی علاقگی نسبت به کار های قبلی گاهی همراه با کناره گیری اجتماعی

  • مشکل در تمرکز

  • خستگی

  • تغییر در اشتها

  • مشکلات خواب ( بی خوابی یا پر خوابی )

  • احساس عدم توان یا کنترل

  • نشانه های جسمی مانند درد در ناحیه زیر شکم یا پستان ها

 

حتما بخوانید: درد پریود

راه های درمان پی ام دی دی

برای درمان اختلال ملال پیش از قاعدگی باید به روانشناس و پزشک خود مراجعه کرده و به احتمال قوی دارو مصرف کنید، در این جا برخی از راه های درمان اختلال پی ام دی دی مطرح شده است، برای مصرف دارو حتما باید با پزشک مشورت کنید.
 تغییر رژیم غذایی برای درمان PMDD
می توانید از بعد تخمک گذاری خود مواد غذایی حاوی نمک، شکر، کافئین و الکل را مصرف نکنید و  مصرف پروتئین و کربوهیدرات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
 کنترل استرس  ناشی از PMDD
برای کاهش و کنترل استرس خود از راه های مختلف مثل ورزش، هدف گذاری، صحبت با دوست و خانواده و تمرین های آرمیدگی استفاده کنید و همچنین مراجعه به یک روانشناس و صحبت با او می تواند استرس ناشی از اختلال پیش از قاعدگی را در شما کاهش دهد .
 مصرف ویتامین برای PMDD
مصرف برخی ویتامین ها به صورت قرص یا مواد غذایی حاوی آن ها مثل کلسیم، منیزیم و B6 در کاهش علائم پی ام دی دی تاثیر گذار است .
 مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI)
SSRI ها دسته ای از دارو های ضد افسردگی، ضد اضطراب و اختلالات شخصیتی هستند که منجر به رفع علائم اختلال پی ام دی دی نیز می شوند، مصرف این دارو ها باید به تجویز پزشک صورت گیرد .
 قرص های ضد بارداری
برخی قرص های ضد بارداری به دلیل تاثیر بر هورمون ها می توانند علائم اختلال ملال پیش از قاعدگی را کاهش دهند، قرص هایی که ترکیبی از اتینیل استرادیول  ( ethinyl estradiol ) و دوسپیرنون ( drospirenone ) برای این درمان مناسب تر هستند اما نیاز به تجویز پزشک دارند.

 

 کلام اخر 
در صورتی که شما سابقه خانوادگی این اختلال و یا انواع افسردگی را دارید و قبل پریود خود علائم نام برده را تجربه می کنید و عملکرد زورانه تان مختل شده است باید هر چه سریع تر برای درمان پی ام  دی دی به روانشناس مراجعه کنید تا از بروز اختلالات دیگر مانند افسردگی اساسی یا انواع اضطراب جلوگیری کنید.

 

در ادامه بخوانید: ماشین حساب تخمک گذاری



سوالات متداول

 

1- ✔️ اختلال پی ام دی دی چیست ؟

✔️ اختلال پی ام دی دی معمولا از بعد تخمک گذاری شروع شده و تا دو سه روز اول پریود ادامه دارد، علت وجود اختلال PMDD کاهش سطح هورمون ها پس از تخمک گذاری است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .



2- ✔️ علائم اختلال پی ام دی دی چیست ؟

✔️ اختلال پی ام دی دی علائمی به همراه دارد که همانند علائم پی ام اس بوده اما شدید تر از آن است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .



3- ✔️ راه های درمان پی ام دی دی چیست ؟

✔️ برای درمان اختلال ملال پیش از قاعدگی باید به روانشناس و پزشک خود مراجعه کرده و به احتمال قوی دارو مصرف کنید که در متن مقاله برخی درمان ها ارائه شده است .

منبع : اختلال پی ام دی دی PMDD چیست

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.