شکست عشقی چیست

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

شکست عشقی چیست

یکی از دردآورترین و بزرگ ترین تجربه هایی که افراد کسب می کنند شکست عشقی است ، که معمولا  از آن گریزان بوده اما در دام آن میوفتند . گاهی افراد در شکست عاطفی احساساتی را تجربه می کنند که برای آن ها ناشناخته بوده و توانایی کنترل آن را ندارند .

عموما انسان فردی را پیدا کرده ، عاشق او شده و تصور می کند این فرد تنها کسی است که برای او وجود دارد و زمانی که این رابطه به شکست ختم می شود حس های متفاوتی به سراغ او می آید که بسیار ناخوشایند است و در افراد و جنسیت متفاوت این تجربه فرق دارد که به عوامل بسیاری مرتبط است .

شکست عاطفی برای افراد دوره خاصی است که همه آن را می گذرانند اما به شکل خاص خود و متفاوت از دیگری که پس از اتمام آن حس های دردناک از بین می روند ، با شناخت بیشتر شکست عاطفی ، تفاوت واکنش ها نسبت به آن و راه های مقابله و ترمیم آن می توان این احساس را هر چه سریع تر برطرف کرده و به روند زندگی نرمال خود بازگشت ، در این مقاله به موارد نام برده پرداخته شده است .

 

شکست عاطفی و دوره سوگواری

ممکن است شما زمانی که واژه شکست عشقی را می شنوید به یاد تصویر قلبی همراه با یک تیر درون آن بیوفتید این در حالی است که شکست عشقی در دنیای واقعی نیز می تواند در صورت عدم مراقبت از خود و جلوگیری از روند طبیعی آن به عوارض قلبی ختم شود .

زمانی شکست عاطفی شکل می گیرد که دو نفر عاشق به هر دلیلی مثل از دست رفتن علاقه یکی از افراد ، درخواست تمام شدن رابطه از سمت یکی از آن دو ، گاهی هر دو و خیانت از یکدیگر جدا شوند ، این شکست می تواند علایم زیادی برای هر دو داشته باشد ، علایمی مثل استرس ، احساس سنگینی در قفسه سینه ، خشم ، خلق پایین ، افسردگی و بی انگیزگی نسبت به کار های قبل که در اکثر مواقع در صورت طی شدن روند آن پس از مدتی از بین می روند .

هر جدا شدن و از دست دادنی یک دوره سوگواری دارد که این دوره مراحلی را دارد که باید به بهترین نحو ممکن و بدون جلوگیری از آن طی شود ، مدت زمان و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است و همه افراد همه مراحل را طی نمی کنند ولی عموما شباهت زیادی به هم دارند ، سوگواری 5 مرحله دارد :

1. انکار : فرد در این مرحله از مکانیزم دفاعی انکار استفاده کرده و واقعیت را قبول نمی کند و در ذهن خود تصور می کند این اتفاق رخ نداده ، انکار به فرد کمک می کند تا به تدریج این موضوع را جذب کرده و پردازش کند .

2. خشم : خشم از ناکامی می آید و بعد از مرحله انکار ، فرد احساسات حقیقی خود را پنهان کرده و به صورت خشم بروز می دهد ، این مرحله برای همه افراد به وجود نمی آید و گاهی هم در فرد تا مدت طولانی باقی می ماند .

3. چانه زنی : در این مرحله فرد در پی کاهش احساسات منفی و استرس و اضطراب خود به دنبال کمک و بازگرداندن رابطه شکست خورده خود می افتد ، گاهی افراد در این مرحله با خدای خود قول و قرار بسته و از او درخواست بازگشت فرد را می کنند .

4. افسردگی : در این مرحله فرد ناامید شده و علایمی مثل غمگینی ، گوشه گیری ، بی انگیزگی را از خود نشان می دهد که گاهی تا مدت زیادی این علایم با فرد باقی مانده و تبدیل به افسردگی اساسی می شود .

5. پذیرش : در نهایت هست آنچه که هست و فرد واقعه را می پذیرد و با شکست عاطفی خود کنار می آید ، زندگی او به روال عادی بازگشته و آماده روابط جدید است .

ترتیب این مراحل در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و برخی در یک مرحله ماندگار می شوند و یا آن را تجربه نمی کنند . دوره سوگواری می تواند شش تا چهار سال طول بکشد و عموما از هفته شش یا هشت افراد احساس بهتری دارند .

 

حتما بخوانید: افسردگی و انواع آن

 

آیا افراد در برخورد با شکست عاطفی تفاوت دارند

همانطور که گفته شد افراد دوره سوگواری را به صورت متفاوتی طی می کنند ، گاهی افراد در مدت زمان کوتاهی این مراحل را طی کرده و به سرعت وارد رابطه بعدی می شوند ، برخی تا مدت های طولانی از غم شکست عشقی خود بیرون نیامده و کار و زندگی آن ها دچار اختلال می شود ، این تفاوت ها به عوامل زیادی باز می گردد که در این جا برخی از آن ها ارائه شده است .

 جنسیت : نحوه برخورد زنان و مردان با شکست عشقی متفاوت است ، زنان در ابتدا غم بیشتری را تجربه می کنند اما زودتر از مردان با آن کنار آمده و به روال عادی خود بر می گردند .

 شخصیت افراد : نوع شخصیت افراد در برخورد با شکست عاطفی تاثیر گذار است ، افرادی که شخصیت وابسته ای دارند خیلی دیر تر از افراد دیگر با غم شکست عاطفی کنار می آیند ، افرادی که درگیر افسردگی هستند دوره سوگواری خود را بیشتر در مرحله افسردگی طی می کنند و یا افرادی که تیپ شخصیتی آن ها احساسی است نسبت به افراد منطقی غم بیشتری را تجربه می کنند .

 عمق رابطه : برخی روابط که خیلی عمق نداشته و یا مدت زمان زیادی افراد درگیر آن نبوده اند فراموش کردنشان راحت تر از روابطی است که افراد روی آن حساب بلند مدت باز کرده اند .

 روش اتمام رابطه : برخی روابط با رضایت طرفین به اتمام رسیده و طرفین رابطه راحت تر از افرادی که به آن ها خیانت شده و یا یکی از طرفین دیگری را رها کرده است با آن کنار می آیند .

 

حتما بخوانید: مهارت ارتباطی و ازدواج

 

راه های پیشنهادی برای برخورد مناسب با شکست عاطفی

افراد پس از تجربه شکست عشقی خود می توانند راه هایی را برای بهبود و بازگشت به روند عادی زندگی پیش گیرند که با انجام آن ها احساس بهتری داشته و وضعیت روحی خود را بهبود بخشند ، برخی از این راه حل ها برای دخترانی که شکست عشقی خورده اند مناسب تر از پسران است ، در اینجا برخی از راه های مقابله با شکست عاطفی مطرح شده است .

 به خود اجازه سوگواری دهید : جلوگیری از طی شدن مراحل سوگواری می تواند منجر به طولانی شدن این دوره و آسیب های روانی و جسمی شود ، بنابراین هر زمان هر حسی را که دارید بپذیرید و جلو آن را نگیرید .

 مراقبت از خود : افراد هنگام رویارویی با شکست عاطفی گاهی خود را فراموش می کنند و به جسم و روح خود رسیدگی نمی کنند . در این دوران به نیاز های جسمی و روحی خود پشت نکنید و رسیدگی به خود را فراموش نکنید ، به تغذیه و ورزش خود بپردازید و ارتباطتان را با افراد نزدیک حفظ کنید .

 ارتباط با افراد : با دوستان و آشنایان نزدیک خود رفت و آمد داشته و از احساسات خود با آن ها صحبت کنید و کمک بخواهید .

 قطع راه های ارتباطی : با فردی که ارتباطتان را خاتمه بخشیده اید در ارتباط نباشید و راه های ارتباطی را قطع کنید تا ذهن شما از آن موضوع رها شود .

 مراجعه به متخصص : مراجعه به مشاور و روانشناس متخصص می تواند در کمک به بهبودی و درست طی شدن روند سوگواری شما تاثیر گذار بوده و راهکار های درمان شکست عشقی مناسبی را ارائه دهند .

 روی اهداف خود تمرکز کنید : برای فراموشی و گذر این دوران روی اهداف خود در زمینه های مختلف زندگی تمرکز کرده و برای رسیدن به آن ها برنامه ریزی کنید .

 

در ادامه بخوانید: توصیه هایی به پسران بعد از شکست عشقی

 کلام آخر

شکست عاطفی برای همه افراد پیش آمده و امری طبیعی است شناخت و آگاهی از آن و روند طی کردن دوره سوگواری می تواند به شما در تجربه راحت تر آن کمک کند ، بنابراین احساسات خود را درک کرده و با افراد نزدیک در میان گذارید و در صورت امکان به روانشناس و مشاور مراجعه کنید .



سوالات متداول

 

1- ✔️ شکست عاطفی و دوره سوگواری همراه با آن چیست ؟

✔️ هر جدایی و از دست دادنی نیازمند دوره سوگوری است که افراد آن را به گونه های مختلف هنگام برخورد با شکست عاطفی طی می کنند و مراحل آن را که در متن ارائه شده است طی می کنند .



2- ✔️ آیا افراد در برخورد با شکست عاطفی تفاوت دارند ؟

✔️ تفاوت های فردی منجر به تجارب مختلف در شکست عاطفی می شوند که در متن برخی از این تفاوت های فردی ارائه شده است .



3- ✔️ راه های مقابله با شکست عشقی چیست ؟

✔️ افراد هنگام رویارویی با شکست عاطفی می توانند راه هایی را برای راحت گذراندن آن پیش بگیرند که در متن برخی از این راه ها پیشنهاد شده است .

منبع : شکست عشقی چیست

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.