درمان لکنت زبان کودکان

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

درمان لکنت زبان کودکان

گاهی خانواده ها متوجه می شوند که فرزندشان به طور عجیبی صحبت می کند به عنوان مثال کودک صداهای اول کلمات را می کشد و یا جملاتی که به کار می برد ، سرشار از وقفه است .

آن ها پس از بررسی ها و پرس و جو هایی که انجام می دهند ، متوجه خواهند شد که فرزندشان به لکنت زبان مبتلا شده است . دیدن فرزندی که روز به روز بیماریش پیشرفت می کند ، می تواند برای هر پدر و مادری دردناک باشد . اما ناراحتی و گوشه گیری و یا مضطرب و نگران بودن ، دردی را دوا نمی کند . 

اگر بدانید در صورتی که زودتر برای کودکتان دست به کار شوید ، احتمال بهبودی او وجود دارد ، آیا باز هم دست روی دست می گذارید و دوره غم و اندوهتان را سپری می کنید ؟ از آنجایی که پاسخ این سوال از پیش مشخص است ، ما در این مقاله به شما توضیح می دهیم که چه کارهایی می توانید برای فرزند دلبندتان انجام دهید تا به او کمک کنید که لکنت زبان خود را کنار بگذارد . 

 

درمان خانگی لکنت زبان کودکان

بسیاری از والدین در هنگام مواجه شدن با لکنت زبان کودکشان ، نمی خواهند او را نزد گفتار درمان ببرند . زیرا ترجیح می دهند به فرزندشان استرس وارد نکنند و تا حد امکان او را متوجه مشکلش نکنند . اگر شما نیز یکی از والدین این کودکان هستید و قصد دارید به فرزندتان کمک کنید ، می توانید با رعایت نکاتی که در ادامه این مقاله بیان می شوند به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید و سهم بزرگی در بهبودی کودکتان داشته باشید . 

 با دقت به فرزند خود گوش دهید : هنگامی که کودکتان با شما حرف می زند ، به صحبت هایش اشتیاق نشان دهید ، به چشم هایش نگاه کنید و هرگز رفتاری انجام ندهید که فکر کند صحبت هایش کسل کننده هستند .

 زمان مناسبی را برای صحبت کردن با کودک خود انتخاب کنید : انتخاب یک زمان مناسب ، اصلی ترین بخش هر مکالمه ای است . زمانی را انتخاب کنید که حواستان به چیز دیگری مانند کار ، درس ، خرید ، تمیز کردن خانه پرت نشود تا بتوانید برای صحبت های فرزندتان سراپا گوش باشید . به عنوان یک پیشنهاد ، زمان صرف غذا می تواند زمان مناسبی باشد .

 فضای خانه را آرام نگه دارید : پس از انتخاب زمان مناسب ، نوبت به مکان مناسب می رسد . قطعا مکالمه در محیطی پر از آرامش دلچسب خواهد بود ، پس سعی کنید فضای خانه را همواره برای صحبت کردن کودکتان آماده نگه دارید زیرا از این طریق موفق به کنترل ترس کودک خود می شوید . در نتیجه کودک می تواند احساس امنیت و آرامش کند و آزاده شروع به حرف زدن کند .

 منتظر بمانید که کودکتان کلمه ای که می خواهد را بگوید : این که چه مدت زمان طول می کشد تا کودک کلمه ای که به دنبالش می گردد را پیدا کند ، اهمیتی ندارد . به او فرصت بدهید که خودش کلمه مورد نظرش را بگوید و سعی نکنید جملاتش را با کلمات و فکر خودتان کامل کنید و مهم تر از همه در چینن مواقعی، هرگز از کلماتی مانند " سریعتر " ، " فورا " ، " عجله کن " استفاده نکنید . 

 در میان صحبت های کودک ، توصیه یا پیشنهادی ارائه ندهید : اگرچه شما ممکن است با بیان جملاتی مانند : " عجله نکن " ، " آرام تر صحبت کن " ، " نفس عمیق بکش " ، قصد کمک کردن به کودک خود را داشته باشید ، اما در مسیر اشتباهی قدم گذاشته اید و این جملات دقیقا باعث اضطراب کودک خواهند شد .

 آرام صحبت کنید : طوری صحبت کنید که انگار تمام روز برای حرف زدن زمان دارید و هیچ عجله ای برای انجام هیچ کاری ندارید . اگر شما آرام صحبت کنید ، کودکتان هم اغلب از شما تقلید می کند و به همین روش صحبت خواهد کرد . نکته اینجاست که حرف زدن به صورت شمرده شمرده و با آرامش می تواند به کاهش لکنت زبان و بهبودی کودک کمک کند .

 به جای انتقاد کردن ، او را تشویق کنید : شما می توانید با تمرکز بر قسمت هایی از صحبت کودک که لکنت زبان او را نشان می دهند ، او را مورد انتقاد قرار دهید . اما آیا بهتر نیست که روی قسمت هایی که به طور صحیح ادا می کند ، تمرکز کنید و او را به خاطر آن ها تشویق کنید ؟ بدون شک حمایت و تشویق کودکتان می تواند معجزه کند .

حتما بخوانید : چرایی دیر حرف زدن کودک

 

چه زمانی کودک مبتلا به لکنت زبان به پزشک نیاز دارد

در صورتی که نکات ذکر شده رعایت شوند ، می توان به بهبودی کودک امیدوار بود ، اما با وجود این ، گاهی علیرغم تلاش ها و همکاری های والدین ، کودک نیاز به پزشک خواهد داشت . والدین باید همواره گوش به زنگ باشند تا بتوانند تشخیص دهند که چه زمانی بهترین راه حل ، مراجعه به پزشک است . به همین منظور در ادامه توضیح داده می شود که مراجعه به پزشک برای چه کودکانی ضروری است .

 اگر تمامی نکات ذکر شده را انجام دادید اما باز هم روز به روز لکنت زبان بدتر و بیشتر می شود .
 اگر لکنت زبان همراه با حرکات بدنی یا صورت باشد ، علائمی که شبیه به تیک عصبی هستند و یا انقباضات عضلانی را جدی بگیرید .
 اگر کودکتان همواره از موقعیت هایی که در آنها مجبور به صحبت کردن باشد ، اجتناب می کند .
 اگر صحبت کردن کودک همچنان پر از تنش و همراه با بالا رفتن صدا باشد .
 و مهمتر از همه اگر لکنت زبان کودک تا بعد از 5 سالگی ادامه پیدا کند .

 

 کلام آخر

گاهی والدینی که کودکان مبتلا لکنت زبان دارند ، تمایل به درمان خانگی کودک خود دارند . در صورتی که سن کودک همچنان کمتر از 5 سال باشد و شدت لکنت زبان زیاد نباشد ، با رعایت یک سری نکات می توان به بهبود کودک کمک کرد . به عنوان مثال والدین می توانند یک شنونده مشتاق و فعال باشند و به جای این که کودک خود را مورد انتقاد قرار دهند ، او را تشویق کنند و مواردی از این قبیل.

اما علیرغم تمامی تلاش های والدین ، گاهی مراجعه به پزشک برای کودک ضروری به نظر می رسد . در چنین شرایطی والدین باید نشانه هایی مانند انقباضات چهره ای کودک در هنگام حرف زدن ، تنش و فشار عصبی او و دیگر علایم را زیر نظر بگیرند تا در صورت مشاهده نشانه ها به پزشک مراجعه کنند . 

 

در ادامه بخوانید : کودک عصبی خود را کنترل کنید



سوالات متداول

 

1- ✔️ والدین در هنگام صحبت کردن با کودکی که لکنت زبان دارد ، به چه نکاتی باید توجه کنند؟

✔️ والدین با رعایت یک سری نکات مانند تماس چشمی ، زمان و مکان مناسب برای مکالمه و بقیه مواردی که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند ، می توانند لکنت زبان کودک خود را بهبود ببخشند .



2- ✔️ چه زمانی برای درمان لکنت زبان کودک حتما باید به پزشک مراجعه کرد ؟

✔️ برای تشخیص ضرورت نیاز به درمان پزشکی ، والدین باید به یک سری علائم بدنی همراه با لکنت زبان کودکشان ، سن او و غیره توجه کنند که این موارد به طور کامل در این مقاله ذکر شده اند .



3- ✔️ آیا آرام صحبت کردن والدین می تواند به بهبودی کودک مبتلا به لکنت زبان کمک می کند ؟

✔️ بله ، در صورتی که والدین آرام و بدون عجله با کودک خود گفتگو کنند ، لکنت کودک بهبود پیدا می کند . توضیحات تکمیلی و نحوه تاثیر این نوع گفتگو ها بر لکنت زبان کودک به طور کامل در مقاله بیان شده است .

منبع : درمان لکنت زبان کودکان

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.