لکنت زبان کودکان

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

لکنت زبان کودکان

صحبت کردن یکی از روش های برقراری ارتباط موثر میان انسان هاست که از چند ماهگی آغاز می شود . زمانی که کودک اولین کلماتش را بیان می کند ، پدر و مادر با شور و شوق فراوان به تماشای او می نشینند ، به کلمات و آواهای بی معنی او معنا می دهند و حرف های کودکشان را برای اطرافیان ترجمه می کنند .

اما زمانی که پدر و مادر ها متوجه می شوند کودک شیرین زبانشان دچار نوعی مشکل در حرف زدن شده است و نمی تواند کلمات را به درستی ادا کند ، احساس پریشانی و نگرانی می کنند . آنها با خود فکر می کنند که این نقص در بیان کلمات می تواند در دوست یابی ، موفقیت های تحصیلی و تمام مراحل بعدی زندگی کودکشان ، مشکلات زیادی به بار بیاورد .

در این زمان است که والدین شروع می کنند به تطبیق دادن علائم کودکشان با انواع مشکلات تا بتوانند سریعتر مشکل کودک خود را شناسایی کنند و همه چیز را راجع به آن بدانند . نگران نباشید ، این مقاله به شما کمک می کند که بتوانید تشخیص دهید که آیا مشکل کودکتان یک نوع لکنت زبان است و اگر چنین است ، این لکنت به چه علت به وجود آمده است .

 

با لکنت زبان کودک آشنا شوید

لکنت زبان ، اشکال در صحبت کردن به صورت روان و سلیس است که می تواند به صورت های متفاوتی ظاهر شود . گاهی کودک در حال حرف زدن ، هجاهای اول کلمات را تکرار می کند و بعد از چند بار تکرار ، می تواند کلمه را بیان کند . غالبا هجاهایی که در ابتدای کلمه وجود دارند ، تکرار می شوند ، به عنوان مثال کودک می گوید : " سی-سی-سی-سی-سیب " .

گاهی نیز این لکنت ها به صورت کشیدن یک صدا ، مانند " مممم " خود را نشان می دهند . علاوه بر این ها ، کودکانی که به لکنت زبان مبتلا هستند ، بعضی اوقات صحبت هایشان را به طور مکرر قطع می کنند و از صداهایی مثل " آ " یا " آم " برای پر کردن فضای خالی میان حرفهایشان استفاده می کنند .

لکنت زبان ها می توانند به سراغ هر کسی بروند اما چیزی که باید بدانید این است که پسر بیشتر در معرض خطر هستند و احتمال ابتلای کودک پسر در مقایسه با دختر 4 برابر بیشتر است .

 

حتما بخوانید : دیر حرف زدن کودک و دلایل آن

 

لکنت زبان کودکتان را تشخیص دهید

کودکان در سنین 18 تا 24 ماهگی به طور معمول کلمات را اشتباه تلفظ می کنند که یک امر کاملا طبیعی است و ممکن است تا 5 سالگی هم ادامه پیدا کند . به این مشکل ، نارسایی زبان طبیعی می گویند و نباید نگران بود که مبادا فرزندم به لکنت مبتلا شده است . تنها یک درصد از این کودکان هستند که نارسایی طبیعی زبانشان ادامه پیدا می کند و به لکنت تبدیل می شود .

به طور کلی لکنت زبان کودک علائم و نشانه های خاص خود را دارد که آن را از هر نوع تپق زدن یا مشکلات زبانی کودک مجزا می کند . برای اینکه بدانید دقیقا دنبال چه نشانه هایی باشید ، در این مقاله تمامی آن ها را ذکر کرده ایم .

 در شروع کلمه ، عبارت یا جمله مشکل دارند .
 صداها ، هجاها و کلمات را تکرار می کنند .
  بخش هایی از کلمات را طولانی می کنند .
 میان کلمه هایی مانند " تختخواب " که مرکب از دو کلمه هستند ، مکث می کنند .
 هنگام گفتن کلمات ، صورت و یا بالاتنه خود را سفت و منقبض می کنند .
 قبل از گفتن هر کلمه یا عبارت بعدی ، یک صدای " آم " یا " آ " اضافه می کنند .
 هنگام حرف زدن دچار اضطراب می شوند .
 و در برقراری روابط با دیگران مشکل دارند .

 

به علائمی که ممکن است همراه با لکنت باشند نیز باید توجه کرد :
 چشمک زدن های سریع
 لرزش لب یا فک
 تکان دادن سر
 مشت گره کرده 
 تیک های صورت

 

بیشتر بخوانید : کودک عصبی خود را کنترل کنید

 

دلایل لکنت زبان کودکتان را بشناسید

اغلب خانواده ها پس از این که از لکنت زبان کودکشان اطمینان حاصل می کنند ، دچار استرس و پریشانی می شوند . آنها بلافاصله می خواهند بدانند چرا این اتفاق افتاده است یا چه کسی مقصر این اتفاق ناگوار است . گاهی در این هنگام زن و شوهر شروع به حدس و گمان می کنند و ممکن است این مشکل فرزندشان را به یکدیگر مرتبط بدانند به طوری که منجر به مشاجره و کشمکش میانشان می شود .

به همین منظور در ادامه علت ها و دلایل لکنت زبان را برایتان ارائه کرده ایم تا والدین دست از محکوم کردن یکدیگر بردارند و علت دقیق مشکل فرزندشان را بدانند .

ژنتیک : اکثر کارشناسان اتفاق نظر دارند که لکننت زبان یک ریشه ژنتیکی دارد . مطالعات نشان داده اند که در خانواده های 60 درصد افرادی که لکنت زبان دارند ، یک نفر هست که مبتلا به لکنت زبان باشد .

مشکل در عصب های مغزی : این اتفاق معمولا هنگامی می افتد که کودک هنگام زمین خوردن ، تصادف یا هر نوع حادثه دیگری ، به سرش ضربه وارد شود . در چنین حالتی مخصوصا اگر ضربه به سمت چپ سر وارد شود ، می تواند باعث انواع مشکلات گفتاری کودک از جمله لکنت زبان شود .

انتظارات زیاد خانواده : متاسفانه گاهی پدر و مادر ها با سختگیری های زیاد خود و انتظارات بالایی که از کودکشان دارند ، لکنت زبان را به او هدیه می کنند . این سختگیری ها ، کودک را دچار اضطراب فراوانی می کند که مبادا نتواند انتظارات پدر و مادرش را برآورده سازد و نتیجه این اضطراب به شکل لکنت زبان در او بروز می کند .

دو زبانه بودن : این که کودک دو زبان متفاوت را از همان کودکی بیاموزد ، می تواند احتمال ابتلا به لکنت را افزایش دهد .

آسیب های روحی : خوشبختانه ، امروزه در موارد کمی ، شاهد لکنت هایی هستیم که به دلیل انواع کودک آزاری ها اتفاق افتاده باشند اما تنبیه های سخت ، تجاوز و امثال آنها همواره می تواند آسیبهای روحی شدیدی به کودک وارد کنند و یکی از عوامل لکنت زبان باشند .

 

 باورهای غلطی که درباره علت لکنت زبان کودکان وجود دارد را بشناسید و آنها را جدی نگیرید :

بدانید غذاهای مادر هنگام شیردهی ، گزیده شدن کودک توسط سگ ، آینه را مقابل نوزاد قرار دادن ، کف پای نوزاد را قلقلک دادن ، دیدن مار توسط مادر در هنگام بارداری و امثال آنها هیج ارتباطی با لکنت زبان کودک ندارند .

 

 کلام آخر

لکنت زبان یکی از مشکلاتی است که ممکن است به سراغ هر کسی بیاید و در ارتباطات و تمامی مسائل مربوط به زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند . اما هر چه سن ابتلا به لکنت زبان ، کمتر باشد می تواند آسیب های بیشتری بر کودک وارد کند .

 بنابراین ، لازم است که خانواده ها با علائم لکنت زبان و دلایل بروز آن آشنا شوند ، زیرا شناسایی زودهنگام آن ، می تواند به روند بهبودی و درمان سرعت می بخشد .

در ادامه بخوانید : باید ها و نبایدها در کنترل ترس کودکان



سوالات متداول

 

1- ✔️ لکنت از چه سنینی شروع می شود ؟

✔️ همه افراد در سنین 18 ماهگی لکنت را شروع می کنند که در صورتی که تا بعد از سن مشخصیادامه نیابد ، مشکلی به وجود نخواهد آورد . توضیحات کامل درباره این نوع لکنت طبیعی و حدود سن آن در متن مقاله بیان شده است .



2- ✔️ لکنت چگونه قابل تشخیص است ؟

✔️ برای شناسایی لکنت و تمایز آن از انواع مشکلات گفتاری می توان به علائم بدنی و تغییراتی در صحبت کردن که تنها مختص لکنت است توجه کرد . این علائم به طور کلی در متن مقاله بیان شده اند و برای آشنایی با آن ها می توانید به مقاله مراجعه کنید .



3- ✔️ آیا لکنت یک بیماری ارثی است ؟

✔️ ژنتیک و ارث می تواند در ایجاد این مشکل کلامی تاثیر داشته باشد اما عوامل بسیار دیگری هم دخیل هستند که در مقاله به آن ها اشاره شده است .

منبع : لکنت زبان کودکان

۰ ۰

زبان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان به زبان ساده

تا دهه ۱۹۹۰، بسیاری از والدین آمریکایی به دلیل ترس از سردرگمی و گیج شدن کودک، از آموزش زبان دوم خودداری می کردند.

در حقیقت حدود سال ۱۹۹۹، محققان مقالاتی را منتشر کردند که ادعا می کردند آموزش زبان دوم به کودک قبل از تسلط به زبان اول، می تواند منجر به عدم تسلط کافی شود. یعنی کودک به هر دو زبان مهارت کاملی ندارد. افرادی که از این مکتب فکری پیروی می کنند معتقدند که کودکان تا سن تقریباً ۱۱ تا ۱۳ سالگی نباید زبان دومی یاد بگیرند.

با این حال، بیشتر تحقیقات فعلی نشان می دهد که این ترس بی اساس است و شواهد نشان می دهد که اگر بعد از ۱۰ سالگی شروع به یادگیری زبان دوم کنیم، ممکن است هیچگاه نتوانیم کاملاً دو زبانه بشویم. پس بهتر است که فرزند خود را در سنین کم به کلاس های زبان بفرستید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.