علائم عاشق شدن

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

علائم عاشق شدن

آیا نمی توانید به آن دختر یا پسر فکر نکنید ؟ هر چقدر تلاش می کنید نمی توانید از ذهنتان بیرونشان کنید ؛ حتی زمانی که سر کلاس درس یا در محل کار خود هستید ؟ گاهی آینده خود را با او تصور می کنید ؟ شاید این ها نشانه هایی باشد که می گویند عاشق شدید . 

اما سوال اینجاست که آیا عشق واقعا وجود دارد یا تنها یک فعل و انفعالات هورمونی موقت در درون بدن است؟ دانشمندان پاسخ این سوال را داده اند. در واقع آنها دریافتند که مغز یک فرد عاشق چیزی اعجاب انگیز تر از فعل و انفعالات ساده هورمونی را نشان می دهد . 

تحقیقات نشان داده اند که مغزی که عاشق شده است ، نشانه را از خود بروز می دهد که در این مقاله به این موارد اشاره شده است و می توانید با آنها آشنا شوید . در صورتی که این نشانه ها را در خود مشاهده کردید ، به شما تبریک می گوییم شما در حال تجربه کردن یک احساس زیبا به نام عشق هستید .

 

 

10 نشانه اصلی عاشق شدن

عاشق شدن یکی از عجیب ترین و شگفت انگیز ترین چیزهایی است که یک انسان می تواند تجربه کند و با وجود این که سن تجربه این احساس و نوع آن در افراد متفاوت است ، اما یک سری احساسات و افکار خاص در تمامی عاشقان مشترک است . اما نکته اینجاست که نشانه های عاشق شدن چیزی نیستند که بطور ذاتی به آنها آگاهی داشته باشیم بنابراین ما این نشانه ها را به شما معرفی می کنیم .

 فکر کردن به او به عنوان خاص ترین فرد

" اگر در دیده مجنون نشینی به غیر از خوبی لیلی نبینی " این مصراع که به عشق مجنون و لیلی اشاره دارد ، به وضوح نمایانگر علامت اولیه عشق در مغز مجنون است . در چنین شرایطی فکر می کنید که کسی که عاشقش شده اید از همه لحاظ بدون نقص است و هیچ فرد دیگری را نمی توانید حتی هم سطح یا همپایه او تصور کنید . بنابراین به هیچ فردی جز او توجه نمی کنید و تمام تمرکزتان بر فردی است که عاشقش هستید . 

زمان آن است که بدانید چه اتفاقی در مغز می افتد که باعث چنین رفتاری می شود ، در واقع هنگامی که شما علاقه مند می شوید ، هورمون دوپامین ( dopamine ) به وفور شروع به ترشح می کند و این دقیقا همان هورمونی است که در توجه و تمرکز نقش دارد . پس می توان گفت که این واکنش تمرکز صد در صدی شما بر یک فرد مشخص ، کاملا قابل انتظار وطبیعی است .

 تمرکز بر ویژگی های مثبت او

افرادی که واقعا عاشق هستند، معمولا تنها ویژگی های مثبت طرف مقابلشان را می بینند و ویژگی های منفی را نمی بینند یا کم اهمیت تلقی می کنند . بنابراین به نظر می رسد اصطلاح " عاشق کور است" دقیقا نمایانگر همین ویژگی افراد عاشق پیشه باشد .

علاوه بر این ، اگر با این افراد برخورد کرده باشید ، حتما متوجه شده اید که تمرکزشان بر مسائل و اشیای بی اهمیتی است که آنها را به یاد معشوقشان می اندازد و سپس شروع به خیال پردازی می کنند .

نوراپی نفرین ( norepinephrine ) نام هورمونی است که مسئول تمامی این عمل های رمانتیک و عاشقانه است که به وفور در مغز افراد عاشق پیشه یافت می شود . این ماده شیمیایی با افزایش حافظه و یادآوری خاطرات در صورت رو به رو شدن با یک شی ، یک مکان ، بوی یک عطر خاص و غیره می شود .

 نوسانات عاطفی و خلقی

عاشقی سرشار از تجربه احساسات است که گاهی کاملا متناقض هستند و همین امر منجر به بی ثباتی عاطفی می شود . نشاط ، سرخوشی ، افزایش انرژی حس های خوبند اما در کنار این ها احساسات و علائم بدنی منفی هم وجود دارند . بی خوابی ، از دست دادن اشتها ، لرزیدن، ضربان تند قلب و تنفس سریع همراه با احساس اضطراب و ترس از دست دادن فردی که معشوق است ، همگی احساسات مرتبط با عاشق شدن ، هستند.

نکته قابل توجه این است که این رفتارها را دقیقا در یک گروه دیگر می توان مشاهده کرد ، که این گروه ، معتادان به مواد مخدر هستند . در حقیقت زمانی که افراد عاشق پیشه تصاویری از معشوقشان را می بینند نواحی ای از مغزشان فعال می شود که دقیقا همان نواحی ای است که در افراد معتاد ، پس از مصرف مواد ، فعال می شود . احتمالا به همین دلیل ، محققان عشق را نوعی اعتیاد دانسته اند .

بیشتر بخوانید: چرایی اعتیاد به رابطه جنسی

 دست نیافتنی تر بودن برابر است با جذابیت بیشتر

تا به حال افرادی را در اطراف خود دیده اید که هر چه بیشتر فاصله می گیرند برای طرف مقابلشان جذابتر می شوند ؟ چرا این اتفاق می افتد ؟ واقعا چه چیزی در مغز می گذرد؟

تحقیقات پاسخ این چرایی را به این صورت داده اند که هر چقدر در دریافت پاداش یا هر چیز خوشایندی تاخیر ایجاد شود ، مغز به نوعی هیجان زده می شود و شروع به ترشح دوپامین می کند . بله دوپامین، همان ماده ای که در عشق و تمرکز و توجه نقش اصلی را ایفا می کرد . بنابراین می توان نتیجه گرفت که دوپامین زیادتر به معنای عاشق تر شدن و جذابیت بیشتر معشوق است. 

 وابستگی احساسی

افراد عاشق مرتبا علائم وابستگی عاطفی را از خود نشان می دهند این علائم ممکن است به صورت حس مالکیت و یا حسادت ، ترس از طرد شدن و اضطراب جدایی نشان داده شوند . در هنگام بروز این علائم همان منطقه ای از مغز فعال است که در مغز معتادان به کوکائین ، بعد از مصرف ، فعال می شود ، به طوری که گروهی از محققان این نوع وسواس جبری افراد عاشق را مشابه افرادی می دانند که به کوکائین اعتیاد دارند .

 احساس همدلی

بارها از افراد عاشق شنیده ایم که می خواهند خار به چشم خودشان برود اما به پای معشوقشان نرود ، که این امر نشان از احساس همدلی آن ها دارد . این افراد به طور کلی درد معشوقشان را با تمام وجود حس میکنند و آن را به عنوان درد خود به حساب می آورند و حاضرند هر چیزی را برای شخص مقابل خود فدا کنند .

 همسویی علائق

افرادی که عاشق هستند ترجیح می دهند که حتی اولویت های زندگی ، تفریحات ، لباس ها ، ارزشهایشان را به معشوقشان نزدیک کنند . در حالی که هلن فیشر (Helen Fisher ) که یک انسان شناس است ، معتقد است اگر هر فردی خودش باشد در جذب طرف مقابلش موفقتر عمل خواهد کرد . 

او در تحقیقاتش در سال 2013 دریافت که مردم اغلب به سمت افرادی جذب می شوند که با خودشان متفاوت هستند . به عنوان مثال افرادی که سطح تستوسترون ( testosterone ) بالایی دارند ( همان هایی که احتمالا بسیار تحلیل گر و رقابت طلب هستند ) بیشتر جذب افرادی می شوند که سطح استروژن ( estrogen ) یا اکسی توسینشان ( oxytocin ) بالاست ( یعنی افرادی که همدلی بالایی دارند و کاملا قابل اعتماد و اجتماعی هستند ) .

 احساس مالکیت

شهوت و میل جنسی نسبت به معشوق نیز حتما توسط فردی که عمیقا عاشق است، تجربه می شود . اما این میل جنسی ریشه های عاطفی محکمی دارد ، به این معنی که با احساس تملک ، حسادت و نوعی انحصار طلبی جنسی همراه می شود .

 

حتما بخوانید : قاتلان خاموش میل جنسی

 اتحاد عاطفی

اگر چه رابطه جنسی که نوعی اتحاد فیزیکی است برای افرادی که عاشق هستند مهم است، اما آن چیزی که در اولویت بیشتری قرار دارد ، اتحاد عاطفی بین آنان است . نتیجه یک مطالعه نشان داد که 64 درصد از افراد عاشق با این جمله که " رابطه جنسی مهمترین بخش از رابطه من با همسرم است " ، مخالفت کردند .

 احساسات غیر قابل کنترل

محققان متوجه شدند که تقریبا تمام افرادی که ادعا می کنند عاشق شده اند ، می گویند که اشتیاقشان کاملا غیر عادی و غیر قابل کنترل است . این افراد نمی توانند به سوالات اصولی درباره عشق رمانتیک پاسخ دهند ، زیرا تمام احساسشان شبیه به رفتارهای غریزی است و کاملا خارج از کنترل است .



 کلام آخر

با وجود اینکه افراد در سنین و فرهنگ های مختلف واکنش های متفاوتی نسبت به عشق نشان می دهند اما ده علامت کلیدی وجود دارد که نشان دهنده وجه اشتراک در رفتار های افرادی است که عاشق شده اند . این علامت ها شامل احساس مالکیت ، اتحاد عاطفی ، وابستگی عاطفی ، و مواردی از این قبیل هستند که اغلب با ترشح هورمون های دوپامین و نوراپی نفرین مرتبط هستند .

از آنجایی که بشر ذاتا به این احساس ها و علائم آگاهی ندارد ، باید با آنها آشنا شود تا در مواجهه با موقعیت های متفاوت بتواند احساسش را تعبیر کند .

 

در ادامه بخوانید : از مثلث عشق چه می دانید



سوالات متداول

 

1- ✔️ چگونه می توانیم بفهمیم که عاشق شده ایم ؟

✔️ مغز افرادی که عاشق شده اند یک سری ویژگی خاص دارد که باعث بروز علائم رفتاری ویژه ای می شود و تمامی این علائم در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند .



2- ✔️ چرا افراد دست نیافتنی تر ، جذاب تر می شوند ؟

✔️ این امر به خاطر ترشح بعضی از هورمون ها در مغز فردی که عاشق است ، اتفاق می افتد که به طور کامل در مورد این هورمون و اثراتش در متن مقاله توضیح داده شده است .



3- ✔️ آیا عشق نوعی اعتیاد است ؟

✔️ محققان تشابهاتی میان مغز افرادی که عاشق شده اند و افراد معتاد پیدا کرده اند ، که در متن مقاله در این زمینه توضیحات تکمیلی ارائه شده است .

منبع : علائم عاشق شدن

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.