دروغ گفتن همسر

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

دروغ گفتن همسر

همه ما در شرایط خاصی از زندگی خود دروغ هایی می گوییم که می توانند از دروغ های کوچک بی خطر تا دورغ های آسیب رسان را شامل شوند . اما گاهی در روابط زناشویی ، دروغ های کوچک هم می توانند آسیب های جدی به زندگی مشترک وارد کنند و فاجعه به بار بیاورند . 

اساس یک زندگی مشترک ، اعتماد متقابل است ، بنابراین زن و شوهر همواره باید برای تداوم این اعتماد تلاش کنند تا زندگی زناشویی پایدارتری داشته باشند . از جمله مواردی که می تواند به این اعتماد خدشه وارد کند ، دروغ گویی زن یا شوهر به همسر خود است .

بنابراین در این مقاله سعی شده است که دلایلی که همسران دروغ می گویند و راه های تشخیص دروغگویی آنها بیان شود تا خواننده بتواند تشخیص دهد که چه زمانی و به چه دلیل همسرش به او دروغ می گوید و پس از آن با استفاده از روشی که در ادامه ارائه شده است ، این مشکل را هر چه سریعتر برطرف کند .

 

چرا همسرتان دروغ می گوید

به نظر می رسد که دروغ گفتن ریشه در تجربیات کودکی ( سنین 2 سالگی ) افراد دارد ، یعنی زمانی که به این نتیجه برسند که با دروغی که می گویند می توانند از مجازات والدین رهایی یابند و یا به عنوان مثال می توانند به اسباب بازی و خوراکی مورد علاقه شان دست پیدا کنند . 
در بزرگسالی علل دروغ ها تنوع بیشتری پیدا می کند به طوری که فرد بزرگسال به دلیل محافطت از خود ، پذیرفته شدن در شغل یا گروه خاصی ، فرار از بحث و درگیری و غیره دروغ می گویند . اما صرف نظر از انگیزه هر فرد برای دروغ گویی باید بدانیم که وجود این دروغ ها در زندگی مشترک ، هر چقدر هم کوچک باشند ، می توانند به روابط زناشویی آسیب وارد کنند . در ادامه دلایل عمده ای که باعث دروغ گفتن می شوند ارائه شده است .

 برای محافظت از شما دروغ می گوید

گاهی اوقات ، همسرتان ممکن است فکر کند دروغی که می گوید به نفع خودتان است و حقیقت ناراحتتان می کند ، بنابراین تصمیم می گیرد که آن را از شما پنهان کند . این نوع دروغ گفتن ، همان است که با عنوان دروغ مصلحتی شناخته می شود .

 برای فرار از بحث و مشاجره طولانی دروغ می گوید

اگر همسرتان با توجه به تجربیات قبلی بداند که گفتن حقیقت ، می تواند منجر به دردسری بزرگ شود ، ممکن است به شما دروغ بگوید . به عنوان مثال ممکن است که او برای خرید وسیله خاصی هزینه کرده باشد و پیش بینی می کند که احتمالا شما با دانستن این موضوع ، یک بحث طولانی را شروع خواهید کرد ، در چنین شرایطی راحت ترین گزینه یعنی دروغ گویی را انتخاب می کند .

 برای جلب توجه شما دروغ می گوید

ممکن است شریک زندگیتان در رابطه با مسائلی که فکر می کند باعث خوشحالیتان می شود ، دروغ بگوید . همسرتان می خواهد شما را خوشحال کند تا بتواند توجه و محبتتان را دریافت کند . او این نوع محبت را به منزله پاداش می داند و همان طور که احتمالا در کودکی برای دریافت اسباب بازی یا خوراکی مورد علاقه اش دروغ می گفته است ، اکنون نیز همان رفتار را برای دریافت توجه شما انجام می دهد .

 برای ساختن چهره ای شجاع از خود دروغ می گویند

تا به حال برایتان پیش آمده است که همسرتان در تمامی ماجراها، خود را قهرمان داستان بداند ؟ حتی گاهی در ماجراهایی نقش آفرینی کرده است که هرگز اتفاق نیفتاده اند . این گونه دروغ ها به این دلیل اتفاق می افتند که همسرتان نیاز دارد شجاع و قابل اعتماد به نظر برسد .

 دروغ می گوید ، چون نمی داند که دروغ می گوید

گاهی همسرتان ممکن است دروغ هایی به شما بگوید که از نظر خودش دروغ تلقی نشوند . به عنوان مثال او در رابطه با یک قسمت از ماجرایی دروغ می گوید یا به طور کامل آن قسمت را حذف می کند و معتقد است که دروغی در کار نبوده زیرا یک حرف زمانی دروغ محسوب می شود که تمامی اجزایش دروغ باشد . بنابراین او همواره به شما دروغ می گوید بدون اینکه خودش متوجه باشد که در حال دروغگویی است .

 دروغ می گوید ، چون به دروغ عادت کرده است

دروغ ها مانند زنجیره به هم متصل هستند و هر دروغ منجر به دروغ دیگری می شود . فردی که دروغ می گوید مدام مجبور به دروغ گویی می شود و راه فراری از این زنجیره وجود ندارد تا زمانی که آن را قطع کند . دروغ گفتن برای برخی از افراد تبدیل به عادت می شود آن ها به مرور برای تمامی امور کوچک و بزرگ ، باارزش و بی ارزش دروغ می گویند .

 

 

آسیب دروغ گویی همسر بر زندگی مشترک

دروغ ها هر چقدر هم که کوچک باشند ، می توانند به تدریج تبدیل به یک فاجعه شوند و مشکلات جسمی ، عاطفی ، زناشویی و غیره بیشماری به بار بیاورند . در صورتی که با اثرات مخرب دروغ ها بر خود و خانواده تان آشنا باشید ، می توانید لزوم شناسایی زود هنگام و اقدام به موقع بر علیه آن ها را بهتر درک کنید . برای این منظور شما را با مجموعه ای از اثرات مخربی که دروغ ها بر جای می گذارند ، آشنا می کنیم .

 دروغ ها مانع از صمیمیت واقعی بین همسران می شوند زیرا صمیمت در روابط زناشویی موفق مبتنی بر اعتماد و صحت است .

حتما بخوانید : راز خوشبختی در زندگی زناشویی

 ضرب المثل دروغگو ، کم حافظه می شود را شنیده اید ؟ زمانی که دروغ های کوچک و بزرگ زیاد می شوند به خاطر سپردن آنها بسیار سخت است و از طرف دیگر هر چه حقیقت پنهان شود ، افشاگری آن دشوار تر می شود . بنابراین ممکن است در هر زمانی که دروغ ها افشا شوند ، صدماتی که به رابطه وارد می کنند حتی بیشتر از آسیب رازی باشد که فرد با دروغ هایش قصد پوشاندن آن را داشته است .

 فرد مدام احساس گناه می کند که این احساس ، خود را به صورت واکنش های فیزیولوژیکی نشان می دهد . استرس ، اضطراب ، تپش قلب ، تعریق و غیره واکنش های قابل انتظار در چنین شرایطی است و می توانند در طولانی مدت فرد را به عارضه های جسمی مانند مشکلات قلبی دچار کنند .

حتما بخوانید : تفاوت اضطراب و استرس

 فردی که دروغ گفته و رازی را پنهان نگه داشت است ، تمامی لحظاتی که در کنار همسرش سپری می کند برایش ناخوشایند است و تلاش می کند از هر موضوعی که به نوعی با دروغش ارتباط دارد اجتناب کند . این اجتناب در مواردی حتی به صورت ناخودآگاه انجام می گیرد و می تواند باعث شود فرد خود را با شغلش ، دوستانش و غیره سرگرم کند تا از این طریق فرصت کمی برای مکالمات خصوصی با همسرش باقی بگذارد .

 آسیب دیدن عزت نفس یکی دیگر از مضرات دروغگویی در روابط است ، زیرا چیزی که فرد از خودش نشان داده است ، با چیزی که واقعا هست ، کاملا متفاوت است و این امر خود پنداره و عزت نفس فرد دروغگو را مورد هدف قرار می دهد . در چنین شرایطی فرد خاطی سعی می کند با جملاتی نظیر " آنچه همسرم نمی داند ، چیز مهمی نیست " یا " من فقط یک بار این کار را کرده ام " درد و رنج خود را کم کند ، اما متاسفانه از پیامدهای منفی این جملات این است که باعث می شود که فرد بیشتر از واقعیت دور می شود ، حقیقت را تحریف کند و با آن رو به رو نشود .

 

    

 

با دورغ گفتن همسرتان برخورد کنید

بدون شک زمانی که با پدیده دروغ هسرتان مواجه می شوید ، به میزان زیادی ناراحت و دلگیر خواهید شد . معمولا عکس العمل افراد در چنین شرایطی متنوع است به این معنی که بعضی افسرده می شوند و در لاک خود فرو می روند و بعضی دیگر فریاد بر می آورند تا همسر خود را رسوا کنند .

بهتر است در این شرایط سنجیده و معقول عمل شود تا از شکست ها و ضررهای بعدی جلوگیری به عمل آید . با فریاد کشیدن تنها قبح دروغ را از بین می برید و همسرتان بدترین واکنش شما را خواهد دید و احتمالا بعد از آن ، با خود خواهد گفت : " باز هم دروغ می گویم ، بالاتر از سیاهی رنگی نیست " .

نکته حائز اهمیت این است که باید با همسرتان کاملا جدی و البته صادقانه برخورد کنید . او را از خواسته ها و انتظارات خود آگاه کنید و به او بگویید که دروغ چه از طرف او باشد چه از طرف خود شما ، امری مذموم است و به رابطه تان لطمه خواهد زد .

 کلام آخر

مسلما دروغ ها می توانند آفت های روابط ، به خصوص روابط زناشویی باشند و آسیب های جسمی و عاطفی زیادی بر زوجین وارد کنند . افراد هنگام دروغ گفتن استرس شدیدی را تجربه می کنند و آن را با علائم رفتاری و بدنی نشان می دهند .

در صورتی که بدانید به چه دلیل همسرتان به جای گزینه صداقت ، دروغ را انتخاب کرده است می توانید برای تغییر شرایط اقدام کنید . یادتان باشد که باید با همسرتان در این باره صحبت کنید و او را از وضعیت احساسی خود با خبر کنید . او باید بداند که شما با دروغ مخالفید و با آن به طور قاطع برخورد خواهید کرد . 

 

در ادامه بخوانید : با این افراد ازدواج نکنید



سوالات متداول

 

1- ✔️ چرا زن و مردان به همسران خود دروغ می گویند ؟

✔️ این امر می تواند علت های زیادی از جمله فرار از بحث ، اعتیاد به دروغ گویی و غیره داشته باشد که در متن مقاله تمامی این موارد به طور کامل بیان شده اند .



2- ✔️ دروغ ها چه آسیب هایی می توانند به افراد بزنند ؟

✔️ دروغ ها علاوه بر این که می توانند به روابط آسیب بزنند ، مضرات جسمی نیز برای فرد در پی دارند که نحوه آسیب رسانی این دروغ ها در متن به طور کامل توضیح داده شده است .



3- ✔️ با همسری که دروغ گفته است ، چگونه باید رفتار کرد ؟

✔️ در چنین شرایطی باید زمان مناسبی برای یک جلسه مکالمه با او در نظر گرفت و نحوه اداره این جلسه باید به گونه ای باشد که در متن مقاله بیان شده است .

منبع : دروغ گفتن همسر

۰ ۰

24 نشانه افراد دروغگو

1- دروغگوها جزئیات زیادی درباره یک موضوع ارائه می کنند

شاید پیش خودتان فکر کنید که یک حرف دروغ جزئیات خاصی ندارد؛ اما گاهی اوقات قضیه کاملا برعکس است. معمولا افراد دروغگو در پاسخ به سوالی که از آنها پرسیده می شود یک داستان طولانی با جزئیات و توضیحات زیاد تعریف می کنند.

لورا مک لئود درمانگر و کارشناس منابع انسانی در این خصوص به ما می گوید: “دروغگوها همه تلاششان را می کنند تا شما داستانی که تعریف کرده اند را باور کنید. آنها موقع صحبت کردن به جزئیاتی مثل زمان دقیق، دکوراسیون خاص مکان، محل حضور و نحوه لباس پوشیدن اشاره می کنند و حتی از افرادی حرف می زنند که اصلا هیچ ربطی به ماجرا ندارند. اگر احساس کردید فرد مقابلتان بیش از حد لازم اطلاعات در اختیار شما قرار می دهد و بدون اینکه شما بخواهید جزئیات را موشکافی می کند احتمالا این شخص در حال دروغ گفتن به شماست یا حداقل بخشی از ماجرا را دروغ می گوید”.

بقیه مطلب اینجاست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.