فشار شغلی و تاثیرات آن

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

فشار شغلی و تاثیرات آن

بی شک تمامی افراد فشار شغلی که ناشی از کار بوده را تحمل کرده و آن را گذرانده اند . فشار شغلی ناشی از استرس در کار بوده که به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد . فشار کاری در زندگی فرد بسیار تاثیرگذار بوده و شامل مشکلات گوناگونی نیز خواهد شد .

برخی از ویژگی های فردی نیز مانند نقش فرد در سازمان ، اضطراب ، مشکلات روحی و روانی افراد و غیره می تواند در به وجود آمدن و یا تشدید فشار شغلی موثر باشند . در واقع گاهی ممکن است فشار شغلی در افراد نه تنها زندگی فرد را مختل کرده بلکه ممکن است فرد دچار فرسودگی شغلی نیز شود .

 

مفهوم فشار شغلی و استرس فرد

همان طور که از اسم آن مشخص است ، فشار شغلی در واقع فشاری است که از طریق شغل به فرد وارد می شود ؛ هر چند فشار شغلی وارد شده به فرد می تواند منابع مختلفی از جمله فشارهای مربوط به شغل  ، فشار روانی ، استرس شغلی را داشته باشد .

از جمله فشارهای بیرونی فرد که بر روح و روان فرد تاثیر می گذارد می توان به بحران های زندگی ، مشکلات خانوادگی ، مسائل مالی و غیره فرد اشاره کرد . گاهی نیز کارمند به دلیل موقعیتی که در سازمان داشته ممکن است دچار استرس شغلی نیز شوند .

استرس شغلی با چالش در محیط کار متفاوت بوده ؛ زیرا چالش در محیط کار سبب خواهد شد فرد برای پیشرفت های خود روی به یادگیری مهارت بیاورند . استرس شغلی نیز گاهی خوب بوده و در برخی از مواقع نیز دچار فشار شغلی خواهد شد .

حتما بخوانید: صفر تا صد فرسودگی شغلی

 

علائم استرس شغلی در افراد

گاهی ممکن است فرد و یا اطرافیان او متوجه فشار کاری نشده و تا مدت ها وضعیت همیشگی خود را داشته باشند بدون اینکه به فکر راه حل آن باشند . از جمله نشانه های فشار شغلی افراد می توان به افسردگی ، اضطراب ، عدم تمرکز و حواس پرتی و غیره اشاره کرد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :

 

  • بی حوصلگی و افسردگی فرد

  • استرس و اضطراب

  • عدم میل به رابطه جنسی

  • تنش های عضلانی و سردرد

  • عدم تمرکز و حواس پرتی

  • اختلالات تعذیه ای

  • مصرف الکل و یا مواد مخدر

  • اختلالات در خواب

  • مشکلات جسمی مختلف همچون معده درد های عصبی

 

عوامل بروز فشار شغلی در افراد

فشار کاری در نتیجه عوامل درونی و یا بیرونی محل کار بوده که سبب استرس و یا فشار در فرد خواهد شد ؛ به همین منظور در کار و یا زندگی شخصی فرد اختلال ایجاد خواهد شد . در ادامه برخی از عوامل مختلف در بروز فشار شغلی را بیان خواهیم کرد :

 

نحوه مدیریت کارفرما

زمانی که در محل کار بین کارفرما و کارمندان تعامل ضعیفی وجود داشته و کارمند در تصمیم گیری ها مشارکت داده نشود ؛ فرد دچار فشار شغلی خواهد شد . در این مواقع کارمند حس می کند که نه تنها مدیر بلکه دیگر همکاران نیز به او توجه نکرده و مورد حمایت قرار نمی گیرند که این موضوع در کار و زندگی او نیز اختلال ایجاد خواهد کرد .

 

روحیه ضعیف افراد

زمانی که روحیه فرد در محیط کار پایین بوده ؛ او بی شک حتی با انجام راهکارهای افزایش رضایت شغلی نیز احساس قدرت و رضایت نخواهد داشت . از جمله مشاغلی که می تواند برای فرد استرس زا باشد می توان به پیشخدمت ، مدیر ، سردبیر ، افسرپلیس و غیره اشاره کرد .

حتما بخوانید: افزایش رضایت شغلی

محل کار فرد

از جمله عوامل تاثیر گذار در فشار شغلی افراد می توان به شرایط و ویژگی های محیط کار اشاره کرد ؛ وضعیت نامناسب محیط کار ، عدم حفظ حریم خصوصی فرد ، کمبود امکانات ، رفتار کارمندان و حتی دمای محیط کار از جمله عوامل تاثیر گذار در استرس کاری و یا حتی فرسودگی شغلی فرد می باشند .


وظایف شغلی فرد

وظایف فرد در محیط کار و همچنین نحوه انجام آن ها در فشار شغلی فرد بسیار تاثیرگذار می باشد ؛ وظایف شغلی نامناسب در افراد شامل سنگینی کار ، ساعات طولانی کار کردن ، کمبود استراحت ، انجام کارهای غیرضروری و همچنین نادیده گرفتن مهارت های کارمندان می باشد .

 

استرس و نگرانی های شغلی

استرس و نگرانی های شغلی شامل عدم امنیت و فرصت های پیشرفت برای افراد خواهد شد ؛ به طوری که فرد حس کند سالیان متوالی مشغول به انجام کارهای تکراری بوده دچار نگرانی و همچنین استرس شغلی نیز خواهد شد .

در نهایت

بی شک تا به حال دیده اید که برخی از افراد به دلیل فشار کاری دچار بیماری های روحی ، روانی و یا جسمی خواهند شد . افرادی که در محیط کار استرس شغلی بسیاری را تحمل کرده ممکن است به خوردن مشروبات الکی و یا مصرف مواد مخدر روی بیاورند .

همچنین فشار شغلی ممکن است سبب فشار خون بالا ، دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی و غیره شوند که در برخی از مشاغل همچون خلبانان ، چتربازان ، کارگران و دیگر مشاغل پرخطر بیشتر اتفاق خواهند افتاد .

همچنین لازم است بدانید که افرادی که دچار فشار کاری هستند علاوه بر مشکلات جسمی دچار مشکلات روحی دیگر همچون کاهش اعتماد به نفس ، نارضایتی شغلی ، تنش شغلی زیاد و غیره خواهند شد . آیا راه حلی برای درمان فشار شغلی وجود دارد ؟

اغلب افراد هنگام رویارویی با این مشکل به فکر چاره اندیشی هستند ؛ اما در برخی از موارد این مشکل غیرقابل حل بوده است . به همین دلیل گاهی لازم است تا فرد به فکر ترک محیط و تغییر شغل خود باشد .

در ادامه بخوانید: شغل دوم مناسب برای کارمندان



سوالات متداول

 

1- ✔️ از مفهوم فشارشغلی چه می دانید ؟

✔️ فشار شغلی در واقع در نتیجه مشکلات و همچنین استرس های شغلی افراد می باشد که سبب ایجاد اختلال در زندگی فردی ، اجتماعی و یا کاری فرد خواهد شد که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .



2- ✔️ از نشانه های افرادی که دچار فشار شغلی شده اند چه می دانید ؟

✔️ افسردگی ، اضطراب ، بی حوصلکی ، عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی و همچنین عدم تمرکز  حواس پرتی و دیگر نشانه ها که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .



3- ✔️ عوامل بوجود آورنده فشار شغلی چیست ؟

✔️ از جمله عوارض بروز فشار شغلی می توان به محیط کار ، نحوه مدیریت ، استرس و نگرانی های شغلی و غیره اشاره کرد که در متن مقاله دیگر عوامل نیز بیان شده است .

منبع : فشار شغلی و تاثیرات آن

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.