صفر تا صد عادت ماهانه زنان

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

صفر تا صد عادت ماهانه زنان

یکی از مسائل مهمی که بانوان با آن درگیر هستند ، پریودی است . پریودی یا همان عادت ماهیانه از زمان بلوغ دختران شروع می شود و نشانه سلامت دختران و آمادگی برای باردار شدن است . قاعدگی یا پریود به خون ریزی از دیواره داخل رحم گفته می شود که از سن 10.5 تا 14 سالگی در دختران شروع می شود و تا اواخر بزرگسالی ادامه دارد .

عادت ماهانه در زنان باردار و شیرده اتفاق نمی افتد و قاعدگی در این دوران های خاص از زندگی زنان متوقف می شود . همچنین در سنین 47 تا 55 سالگی پریودی برای همیشه قطع می شود که به آن یائسگی می گویند .

یائسگی زمانی است که پریود فرد قطع می شود و دیگر نمی تواند باردار شود . به این دلیل که متوسط دوره پریودی خانم ها 28 روز است و هر خانم به طور متوسط 5 روز از ماه را خونریزی دارد ، سازمان بهداشت جهانی 28 ماه می که پنجمین ماه میلادی است را روز جهانی بهداشت قاعدگی نامیدند و این تاریخ در ایران برابر 7 خرداد می باشد .

 

پریودی چیست

همانطور که گفتیم به خونریزی ماهیانه یک خانم ، پریود یا عادت ماهیانه می گویند . زمانی که یک خانم پریود می شود ، خون از دهانه رحم عبور کرده و توسط واژن از بدن فرد خارج می شود . دختران در سنین 10.5 تا 14 سالگی یعنی زمانی که به بلوغ می رسند ، پریود می شوند .

اغلب قاعدگی بین 3 تا 7 روز طول می کشد و هر سیکل قاعدگی به طور متوسط 28 روز می باشد اما بین 21 روز تا 35 روز متغیر است . آیا می دانید سیکل 28 روزه چیست ؟ یعنی اگر خانمی اولین روز خونریزی اش 1 مرداد باشد و ماه بعد در 29 مرداد پریود شود ، سیکل قاعدگی او 28 روزه است .

لازم به ذکر است بدانید 12 تا 18 ماه پس از نخستین پریودی ، چرخه قاعدگی اغلب بدون آزاد شدن تخمک است البته این دوره موقتی نازایی در همه دخترها روی نمی دهد . حیض یا قاعدگی با تغییرات روحی ، روانی و جسمی در زنان همراه است اما اغلب خانم ها بیشتر از لحاظ روانی تغییر می کنند که نام آن اختلال ملال پیش از قاعدگی است .

حتما بخوانید: دختران و پسران در چه سنی به بلوغ می رسند

 

تغییرات روانی در دوران قاعدگی

همانطور که گفتیم خانم ها اغلب در زمان پریودی یا پیش از آن دچار تغییرات روحی و روانی می شوند و ممکن است در مورد مسائل مختلف زود واکنش نشان دهند و زودرنج شوند . در ادامه مقاله این تغییرات را خواهیم گفت .


1 - خانم ها دچار غم و اندوه شده و مدام احساس ناراحتی می کنند

2 - در این زمان بی قراری ، استرس و تنش به سراغ انسان می آید

 3 - فرد حساس می شود و نسبت به همه چیز زود واکنش می دهد و ناراحت می شود

4 - خانم ها در این زمان اغلب بسیار گریه می کنند

5 - در این زمان فرد تمرکز خود را از دست می دهد و احساس خواب آلودگی می کند

6 - حتی در این زمان ممکن است فرد به خودکشی نیز فکر کند

7 - در این زمان برخی از افراد به رابطه جنسی تمایل بیشتری نشان می دهند و برعکس

8 - اغلب خانم ها در این زمان بسیار خسته و بی حال به نظر می آیند

 

 

تغییرات جسمی در دوران پریودی


در کنار تغییرات روحی که خانم ها در زمان پریودی دارند ، دچار تغییرات جسمی نیز می شوند اما تغییرات روحی بیشتر دیده می شود . در ادامه برخی از تغییرات جسمی را بیان خواهیم کرد .


1 - در این زمان سینه های خانم ها حساس تر از قبل شده و سنگین می شوند

2 - همواره در زمان پریودی درد هایی در ناحیه کمر یا شکم دارند

3 - اغلب خانم ها در این زمان نفخ می کنند

4 - به این دلیل که آب در بدن جمع می شود اضافه وزن پیدا می کنند

5 - اغلب خانم ها در این زمان دچار سردرد می شوند 

6 - پوست آن ها نیز تغییر خواهد کرد و در این زمان جوش می زنند

7 - علاوه بر درد شکمی ، ماهیچه ها و مفاصل آن ها نیز درد می گیرند

8 - در خواب آن ها در این زمان اختلال ایجاد می شود و نمی توانند منظم استراحت کنند

9 - همچنین در نواحی مانند لگن ، کمر و پاها نیز احساس درد می کنند

10 - اغلب خانم ها اشتهایشان زیاد می شود و ممکن است به برخی از غذاها تمایل بیشتری داشته باشند

حتما بخوانید: از نشانه های آدم افسرده چه می دانید

 

چه کار کنیم زود پریود شویم

همانطور که گفتیم قاعدگی یکی از سیکل های بدن خانم ها می باشد که نشان دهنده بلوغ و توانایی باروری است . گاه ممکن است خانم ها به دلایل مختلفی دیر پریود شوند یا زمان پریودی بعدی آن ها با سیکل قاعدگی تفاوت بسیاری داشته باشد .

اما گاهی افراد به دلایلی همچون مسافرت ، زیارت ، مهمانی یا هر چیز دیگری تمایل دارند زودتر از زمان معمول خود پریود شوند . راه کارهایی وجود دارد تا فرد بتواند چرخه قاعدگی خود را جلو بیاندازد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد .

 

  • دم کرده زعفران بخورید

یکی از بهترین شیوه ها برای سریع پریود شدن ، مصرف زعفران است . شما باید 10 روز قبل از شروع قاعدگی هر روز 3 استکان زعفران مصرف کنید . البته لازم به ذکر است بدانید که مصرف بیش از اندازه زعفران سبب مرگ می شود . همچنین در زنان باردار نیز باعث سقط جنین می شود .

 

  • ادویه ای به نام دارچین استفاده کنید

دارچین گیاهی است که طبیعت گرم دارد و باعث تعادل هورمون ها ، گرمی بدن و همچنین منظم شدن سیکل قاعدگی می شود . می توانید شیر گرم را همراه با دارچین میل کنید یا به عنوان چاشنی در غذایتان استفاده کنید .

 

  • گیاهی به نام جعفری و گشنیز مصرف کنید

جعفری و گشنیز باعث منقبض شدن رحم و تحریک قاعدگی شده و به زود پریود شدن شما کمک می کند . می توانید مقداری از آن ها را خورد کنید و در یک پیمانه آب بجوشانید و سپس مصرف کنید .

 

  • برگ حنا یا ویتامین C استفاده کنید

برگ حنا علاوه بر اینکه باعث قاعدگی سریع می شود به حل مشکلات گوارشی و مشکلات زنانه نیز کمک می کند . ویتامین به ریزش دیواره رحم کمک کرده و باعث می شود فرد زودتر پریود شود .

 

 

 

  • باید از استرس دور باشید

استرس می تواند تاثیرات بسیاری در چرخه قاعدگی بگذراد . استرس نه تنها باعث جلو افتادن پریودی می شود بلکه باعث تاخیر در قاعدگی ، افزایش و یا کاهش خونریزی فرد نیز می شود و در کل نظم سیکل قاعدگی را بر هم می زند .

در ادامه بخوانید: از شاخه های مختلف افسردگی چه می دانید



سوالات متداول

 

1- ✔️ از پریودی و قاعدگی زنان چه می دانید ؟

✔️ یکی از مشکلاتی که زنان با آن درگیر بوده پریودی و عادت ماهانگی آن ها بوده که هر ماه اتفاق می افتد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



2- ✔️ تغییرات روانی در دوره پریودی چگونه است ؟

✔️ اغلب خانم ها دچار غم ، اندوه ، افسردگی شده و حتی ممکن است زمان بسیار زیادی را گریه کنند و یا حتی به خودکشی نیز فکر کنند که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



3- ✔️ تغییرات جسمی در دوران پریودی چگونه است ؟

✔️ اغلب خانم ها در این زمان نه تنها دچار نفخ ، یبوست ، اضافه وزن شده بلکه احساس درد در ناحیه شکم نیز دارند گه در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : صفر تا صد عادت ماهانه زنان

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.