اعتیاد یا احتیاج به داروهای اعصاب و روان

شاید تا به حال دیده باشید که برخی از مردم به این دلیل که می ترسند به قرص هایی که روانپزشکان تجویز می کنند ، اعتیاد پیدا کنند سال ها درد و رنج را تحمل می کنند ولی سمت این داروها نمی روند و به روانپزشک مراجعه نمی کنند .

اما برخی دیگر با خیال آسوده به دنبال رفع مشکل خود نزد روانپزشک می روند یا به طور سر خود داروهای اعصاب و روان را مصرف می کنند که انجام این کار اشتباه است . زیرا مصرف هر کدام از این داروها باید با تجویز پزشک و البته زیر نظر او انجام گیرد .

وابستگی دارویی زمانی رخ می دهد که دارو با تجویز پزشک نباشد و البته بیمار به طور سر خود دارو را مصرف کند ، در نتیجه به دارو اعتیاد پیدا می کند . اما اگر داروهای اعصاب و روان تحت نظر پزشک استفاده شود نه تنها اعتیاد آور نیست بلکه حال بیمار را روز به روز بهتر می کند .

بیماری که برای درمان خود از داروهای اعصاب و روان استفاده می کند ، معتاد نیست . انسان معتاد کسی است که بدن او به چیزی که مصرف می کند نیاز نداشته باشد مانند الکل یا سیگار اما او آن ها را مصرف کند و کم کم به آن ها وابسته شود ، در نتیجه اعتیاد به الکل یا سیگار پیدا می کند .

 

احتیاج یا اعتیاد

اعتیاد با احتیاج تفاوت دارد ، به طور مثال بیماری که مبتلا به مشکلات روانی مانند اضطراب است . برای بدست آوردن آرامش خود و ثابت نگه داشتن بیماری مجبور است که دارو را تا آخر عمرش استفاده کند ، این احتیاج است نه اعتیاد .

اما در صورت مصرف دارویی که فرد به آن نیاز نداشته باشد یا پزشک آن را تجویز نکرده باشد ، اعتیاد به دارو پیدا خواهید کرد . این موضوع در مورد الکل ، سیگار و دیگر مواد مخدر دیگر صدق می کند .

به طور کلی می توان گفت اگر اول بیماری به وجود آید و پس از آن دارو مصرف شود ، احتیاج نام دارد اما اگر بدون نیاز دارویی ، به طور سر خود و بدون تجویز پزشک دارو مصرف شود سبب وابستگی دارویی و اعتیاد می شود .

بیشتر بخوانید: راه ترک سیگار

 

داروهای آرام بخش ، ضد استرس و خواب آور را تعریف کنید

همانطور که گفتیم داروهای اعصاب و روان که توسط پزشک تجویز می شوند ، هیچ مشکل و وابستگی برای فرد ایجاد نمی کند به این دلیل که فرد از روی احتیاج دارویی را مصرف می کند . اما اصلا این داروهایی اعصاب و روان چه کاربردی دارند ، که در ادامه مقاله آن ها را بیان خواهیم کرد .

داروهای آرام بخش و ضد اضطراب ، داروهایی هستند اختلالات ذهنی را کاهش می دهند و باعث آرامش فرد می شوند اما خواب آور ها داروهایی هستند که برای به خواب رفتن بیمار کاربرد دارند . داروهای آرام بخش و ضد اضطراب نیز اگر با دوز بالا تجویز شوند ، باعث می شود بیمار به خواب رود اما اگر با دوز پایین مصرف شوند سبب آرامش شده و استرس فرد را کاهش می دهد .

داروهای اعصاب و روان نه تنها در موارد روانپزشکی کاربرد دارد بلکه در مواردی مانند شل کننده عضلات ، داروهای بی هوشی ، ضد صرع و مکمل هوشبری کاربرد دارد . زمانی که فرد این داروها را بدون تجویز پزشک مصرف کند پیامدهای اجتماعی و فردی شبیه پیامدهای الکل را دارند .

به طور مثال به این دلیل که فرد از لحاظ اعصاب و روان مشکل پیدا می کند مدام در حال جر و بحث کردن است ، در عملکرد شغلی یا تحصیلی آن ها اختلال ایجاد می شود و دیگر مشکلاتی که همچون مشکلات اعتیاد به مواد مخدر است .

 

نحوه مصرف داروهای اعصاب و روان

داروهای آرامش بخش و اعصاب و روان را می توان به دو صورت تزریق به رگ و خوراکی مصرف کرد .

  • مصرف به صورت تزریقی

 بیمارانی که به شکل شدید و با دوز بالا داروهای اعصاب و روان مصرف می کنند ، به مصرف داخل وریدی که نوعی تزریق به رگ است روی می آورند . 

 

  • مصرف به صورت خوراکی

جوانان ممکن است داروهای آرام بخش ، ضد استرس و خواب آور را برای یک تاثیر کوتاه مدت یا از روی عادت برای آرامش و خواب راحت ، تشدید رابطه جنسی یا دیگر مشکلات زودگذر دیگر استفاده کنند .

حتما بخوانید: قاتلان خاموش میل جنسی را بشناسید

افراد میانسال به طور متوسط از الگوی مشخص که طبق دستور پزشک تجویز شده است ، از داروهای اعصاب و روان استفاده می کنند . آن ها ممکن است این داروها را برای مشکلاتی مانند بی خوابی یا ضد استرس استفاده کنند .

لازم به ذکر است بدانید که برخی از افراد به دلیل مصرف داروهای اعصاب و روان به حرکت ناهماهنگی کره چشم ، راه رفتن های بی ثبات ، ناهماهنگی حرکتی ، حالت بهت زدگی یا اغما ، اختلال توجه یا حافظه و تکلم جویده جویده ، دچار می شوند .

عوارض مصرف داروهای اعصاب و روان

داروهای اعصاب و روان مانند داروهای دیگر علاوه بر اینکه فوایدی دارد و باعث بهبود حال بیمار می شود ، عوارض جانبی نیز دارند . اما به دلیل این عوارض ، مصرف این داروها قطع نمی شوند بلکه با توصیه پزشک میزان این عوارض به حداقل می رسد .

لازم به ذکر است بدانید زمانی مصرف دارو قطع می شود که عوارض جانبی آن بیشتر از فواید دارو باشد . البته با انتخاب درست دارو و با توجه به دوز مصرفی آن می توان عوارض آن را کم کرد یا از بین برد .

در ادامه بخوانید: اطلاعاتی مهم در مورد اختلالات شخصیتی A ، B و C



سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا اعتیاد به داروهای اعصاب و روان امکان پذیر است ؟

✔️ بی شک بله در صورتی که فرد بدون تجویز پزشک قرص های اعصاب و روان مصرف کند ممکن است به آن ها اعتیاد پیدا کنند که در متن مقاله بیشتر به آن پرداخته شده است .



2- ✔️ مصرف داروهای اعصاب و روان اعتیاد است و یا احتیاج ؟

✔️ اگر فرد بر اساس دستور پزشک آن را مصرف کند احتیاج بوده اما اگر بدون اطلاع پزشک مصرف کند اعتیاد است که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



3- ✔️ نحوه مصرف داروهای اعصاب و روان چگونه است ؟

✔️ از جمله روش های مصرف داروهای اعصاب و روان به صورت تزریقی ، خوراکی می باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : اعتیاد یا احتیاج به داروهای اعصاب و روان

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.