از نشانه های آدم افسرده چه می دانید

اشتراک گذاری در سایت مصاحب

از نشانه های آدم افسرده چه می دانید

یکی از مشکلات و بیماری هایی که ممکن است اغلب آدم ها گرفتار آن شوند ، افسردگی می باشد . شاید خیلی از انسان ها دچار افسردگی باشند اما از آن اطلاعی نداشته باشند یا دیگران نیز متوجه افسردگی آن ها نشوند .

شاید تا به حال دیده باشید که برخی از افراد می گویند که تنها روانشناسی را با کلمه افسردگی می شناسند . بنابراین می توان گفت افسردگی یکی از اختلالات شایع روانی است ، این جمله از آن جهت صحت دارد که بنا به گزارشات سازمان بهداشت 350 میلیون نفر در جهان مبتلا به افسردگی هستند .

به دلیل این آمار زیاد از مبتلایان به افسردگی ، روانشناس معروفی به نام سلیگمن ، افسردگی را به سرماخوردگی روانی تشبیه کرده است . آیا علت این تشبیه را می دانید ؟ سرماخوردگی یک بیماری شایع می باشد که تمام انسان ها حداقل یکبار آن را تجربه کرده اند . به علت آمار گزارش شده از افسردگی ، آن را به سرماخوردگی روانی تشبیه کرده اند .

همانطور که گفتیم برخی از افراد ممکن است افسرده باشند ولی از آن اطلاعی نداشته باشند ، یا حتی ممکن است در اقوام و آشنایان ما افرادی باشند که دچار افسردگی باشند اما ما متوجه آن نشده باشیم . به همین دلیل تنها برخی از افراد به دنبال درمان افسردگی خود می روند . در حالی که افسردگی یک بیماری است که هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است . افسردگی ، اگر درمان نشود مشکلات بزرگ تری را برای فرد به همراه دارد .

اهمیت موضوع افسردگی به قدری زیاد است که در سال 2017 شعار سازمان جهانی بهداشت " بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم" بود . اما آیا می دانید که افسردگی از کجا و چگونه سراغ افراد می آید ؟ همه افراد در زندگی روزهای سخت ، غم و اندوه را تجربه کرده اند اما به گفته روانشناسان این احساس غم تنها چند روز دوام می آورد .

اما زمانی که این احساس غم پس از چند روزی از بین نرود و بیشتر از دو هفته ادامه داشته باشند ، برای فرد مشکل ساز خواهد شد و در زندگی او اختلال ایجاد می کند ؛ در این حالت است که فرد دچار افسردگی می شود . 

حتما بخوانید: آیا مهارت خودشناسی دارید

 

افسردگی چیست

شاید ممکن است شما هم فکر کنید که افسردگی تنها حالتی از ناراحتی می باشد . اما نه اینطور نیست ! فرد افسرده نه تنها غمگین است بلکه در زندگی احساس ناامیدی ، درماندگی ، ناتوانی ، بیچارگی ، پوچی و ناراحتی نیز می کند . همچنین فرد دچار تغییرات جسمی و روحی نیز می شود .

مشکلات روانی و جسمی که برای فرد افسرده پیش می آید ، نیاز به درمان دارند . اگر در مراحل اولیه زندگی این مشکلات درمان نشود ، هر روز پیشرفت خواهد کرد و البته درمان آن نیز سخت تر خواهد شد .

 

از نشانه های افسردگی چه می دانید

همانطور که می دانید اغلب بیماری ها دارای نشانه هایی هستند که افراد با توجه به آن ها متوجه بیماری می شوند . افسردگی نیز مانند دیگر بیماری ها دارای نشانه هایی است که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد .

 

  • فرد علاقه خود را برای انجام هر کاری از دست می دهد

فرد افسرده به دلیل نا امیدی بیش از اندازه حتی توانایی انجام فعالیت های روزانه خودش را ندارد . فعالیت کردن برای وی سخت خواهد شد و دیگر دوست ندارد هیچ کاری را انجام دهد .

 

  • روح نیز افسرده خواهد شد

افراد افسرده نه تنها حالت روحی افسرده دارند بلکه احساس پوچی ، غم ، بی حوصلگی ، درماندگی ، ضعف و نا امیدی می کنند . همچنین برخی از آن ها به شدت مضطرب می شوند و گاهی نسبت به بی احساسی به مسائل ، رنج می برند .

بیشتر بخوانید: از اختلالات شخصیتی چه می دانید
  • فرد دچار بی خوابی یا پرخوابی می شود

اغلب آدم های افسرده این مشکل کم خوابی یا پر خوابی را دارند و از آن رنج می برند .

 

  • فرد دچار کاهش یا افزایش وزن می شود

افراد افسرده پنج درصد وزن خود را در ماه از دست می دهند یا بر وزن آن ها اضافه می شود .

 

  • فرد مدام احساس خستگی می کند

فرد بدون اینکه کاری انجام دهد ، احساس خستگی می کند . حتی انرژی برای انجام فعالیت های کوچک نیز ندارند و به انجام کارهای روزمره خود نیز نمی رسند .

 

  • در انجام فعالیت ها آهسته عمل می کنند

اغلب انسان های افسرده در انجام فعالیت ها حتی کارهای روزمره خود ، آهسته تر عمل می کنند . حرکات دست و پا آن ها نسبت به قبل کند تر خواهند شد . به طور مثال نمی توانند آرام بنشینند و یا مضطرب هستند .

 

  • افراد افسرده احساس گناه و بی ارزشی می کنند

آن ها خودشان را مسئول اتفاقات پیش پا افتاده درروز می دانند . حتی فکر می کنند که دلیل این اتفاق بد تنها نقص و افسردگی آن ها است . اغلب آن ها خودشان را به دلیل ناتوان بودن و حتی مریضی سرزنش می کنند .

 

  •  به مرگ و خودکشی فکر می کنند

اغلب آدم های افسرده به دلیل ناامید بودن به زندگی ، حتی صبح ها که می خواهند از خواب بیدار شوند ، تمایلی به بیداری ندارند . آن ها فکر می کنند اگر بمیرند یا اینکه خودشان را بکشند دیگر راحت می شوند در نتیجه مدام به خودکشی فکر می کنند .

 

  • قدرت تمرکز خود را از دست می دهند

آن ها دیگر توانایی تصمیم گیری ندارند و در برخورد با مسائل مختلف دچار حواس پرتی شده و توانایی تمرکز کردن را نیز ندارند .

 

تشخیص افسردگی

از موارد گفته شده اگر فرد به مدت دو هفته 5 مورد از این نشانه ها را داشته باشد و دیگر تمایلی به شرکت در جمع های خانوادگی و دوستانه نداشته باشند ، می توان گفت فرد دچار افسردگی شده است .

شیوع اختلال به افسردگی تقریبا هفت درصد می باشد که البته با توجه به نوع افسردگی و سن افراد تفاوت بسیاری دارد . لازم به ذکر است بدانید میزان شیوع افسردگی در سنین هجده تا بیست و نه سالگی ، 3 برابر بیشتر از افراد شصت ساله و بالاتر از آن است .

زنان در نوجوانی یک و نیم تا سه برابر بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می شوند که البته وقوع آن اغلب در سن بیست تا سی سالگی به اوج خودش می رسد .

در ادامه بخوانید: افسردگی و شاخه های مختلف آن

منبع : از نشانه های آدم افسرده چه می دانید

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.